لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

دورفمن: با پناهجویان افغان در اروپا برخورد دوگانه نمی‎شود


در حالیکه سومین گروه از پناهجویان افغان صبح روز پنج شنبه از جرمنی به کابل رسیدند، یک هیئت پارلمان اروپا می‎گوید که بیشتر پناهجویان در اروپا بخاطر قبول نمی‎شوند که دلایل مهاجرت شان را مشکلات اقتصادی عنوان نموده‎اند.

این هیات که برای بار نخست از کابل دیدن می‎کند روز پنج شنبه به خبرنگاران گفت که آنان در دیدار با مقام‎های افغان روی بهتر شدن محیط زندگی در داخل افغانستان تاکید کرده‎اند.

هبرت دورفمن یک عضو این هیئت روز پنج شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که اکنون بحث مهاجرین در اروپا سیاسی شده اما به گفته وی با پناهجویان افغان در اروپا برخورد دوگانه نمی‎شود.

دورفمن: یک راه حل این خواهد بود که ما روند قانونی مهاجرت افغان را آغاز کنیم.
دورفمن: یک راه حل این خواهد بود که ما روند قانونی مهاجرت افغان را آغاز کنیم.

او افزود:

"ما می‎دانیم که مهاجرین افغان که به اروپا می‎آیند مشکلات اقتصادی دارند، و این موضوع است که روی روند پذیرش آنان تاثیر می‎گذارد اما ما مشغول هستیم تا این مشکل را حل کنیم، یک راه حل این خواهد بود که ما روند قانونی مهاجرت افغان را آغاز کنیم اما این مسئله تا هنوز نهایی نشده‎است."

این هیئت می‎گوید که در جریان دو سه روز گذشته، مقام‎های افغان را تشویق کرده‎اند تا با بهتر کردن وضعیت زندگی افغان، از رفتن غیر قانونی پناهجویان به اروپا جلوگیری کنند.

این در حالیست که مقام‎های افغان می‎گویند که از سال ۲۰۱۵ به این سو حدود ۳۵۰ هزار افغان به اروپا رفته‎اند.

از این میان اسناد پناهندگی ده‎ها افغان رد شده و دوباره به کشور شان برگشت داده شده‎اند.

روز پنجشنبه هم ۱۸ پناهجوی افغان که اسناد شان مورد قبول واقع نشده از جرمنی به کابل رسیدند.

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می‎گوید که این اقدام در تفاهم قبلی با حکومت افغانستان صورت گرفته‎است.

اما این وزارت در واکنش به گفته‎های اعضای پارلمان اروپا می‎گوید که بیشتر افغان‎ها بدلیل مشکلات امنیتی به اروپا رفته‎اند نه مشکلات اقتصادی.

میاخیل: برخی افغان‎ها بدون کدام مجبوریت کشور را به قصد اروپا ترک کرده‎اند.
میاخیل: برخی افغان‎ها بدون کدام مجبوریت کشور را به قصد اروپا ترک کرده‎اند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت چنین گفت:

"اکثر هموطنان ما بدلیل نا امنی کشور را به مقصد اروپا ترک گفته‎اند اما در کنار این برخی افغان‎ها بدون کدام مجبوریت کشور را به قصد اروپا ترک کرده‎اند."

آقای میاخیل می‎گوید که حکومت افغانستان با اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر طوری تفاهم کرده‎اند که هر اقدامی در مورد مهاجرین صورت می‎گیرد باید بر اساس تفاهم‎های قبلی و میان حکومت افغانستان و آن کشورها باشد.

پناهحویانی که از اروپا دوباره به وطن برگشته‎اند بار بار به رادیو آزادی گفته‎اند که بدلیل نا امنی همه دار و ندار شان را فروخته‎اند و برگشت دوباره زندگی شان را با دشواری مواجه ساخته‎است.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG