لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۳

سپیدار حضور محافظین دوستم جهت تحقیق را پشرفت ادارات قضایی می‌داند


هرچند ریاست اجرائیه افغانستان در مورد سرنوشت شماری از محافظین جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری تبصره نمی‎کند اما حاضر شدن آنان به لوی سارنوالی را یک گام مثبت می‎داند.

این ریاست حاضر شدن محافظین دوستم برای تحقیق را یک پیشرفت خوب در کار ارگان‎های عدلی و قضایی می‎داند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی رئیس اجرائیه روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت ریاست اجرائیه همیشه طرف دار تحقق همه جانبه این موضوع بوده‎است.

فیصل گفت که بررسی‎ها درین خصوص آغاز شده‎است.

او افزود:

"ما همیشه طرفدار تحقق همه جانبه این موضوع بودیم و این یک بحث بسیار خوب بود که دیروز محافظین معاون صاحب اول رفتن به تحقیق و این مسئله بررسی می‎شود این خود یک پیشرفت درین مسئله می‎باشد."

این در حالیست که وزارت داخله افغانستان قبل از این تائید کرد که هفت محافظ جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری این کشور به روز چهارشنبه برای تحقیق به نهادهای عدلی و قضایی حاضر شدند.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که تحقیق از این محافظان آغاز شده‎است.

لوی سارنوالی افغانستان چندی پیش از وزارت داخله خواسته بود تا نُه تن از محافظین آقای دوستم را که به آزار و اذیت جنسی احمد ایشچی والی پیشین جوزجان متهم اند توقیف کند.

اما عبدالله قرلق یکی از سخنگویان جنرال عبدالرشید دوستم به تازگی در صحبت با تلویزیون آشنا صدای امریکا خبر حاضر شدن محافظین معاون اول به لوی سارنوالی را نادرست خواند.

قرلق: بادریگاردهای که به زعم ارگان‎های عدلی و قضایی مورد پیگرد قرار دارند تا هنوزهم قرار معلومات که من دارم بازداشت نشده اند.
قرلق: بادریگاردهای که به زعم ارگان‎های عدلی و قضایی مورد پیگرد قرار دارند تا هنوزهم قرار معلومات که من دارم بازداشت نشده اند.

او افزود:

"بادریگاردهای که به زعم ارگان‎های عدلی و قضایی مورد پیگرد قرار دارند تا هنوزهم قرار معلومات که من دارم بازداشت نشده اند اما فعلا آمادگی به این مسئله وجود دارد و مفاهمه صورت گرفته‎است."

روز سه شنبه شماری از نیروهای امنیتی افغان مجهز با اسلحه خفیف و ثقیل در اطراف خانه عبدالرشید دوستم در کابل مستقر شده‎اند.

برخی رسانه‎ها گزارش دادند که این کار به هدف محاصره خانه معاون اول صورت گرفته اما آقای دوستم این گزارش‎ها را نادرست خواند.

کبیر رنجبر کارشناس بخش حقوقی، تحقیق از محافظین معاون اول از سوی لوی سارنوالی را اقدام نادرست می‎خواند و تاکید می‎کند که مطابق به ماده ۶۹ قانون اساسی معاون اول ریاست جمهوری باید همراه با محافظین اش یکجا در یک محکمه خاص محاکمه شده و از آنان تحقیق صورت گیرد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG