لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا: پروسه صلح افغان‌ها باید همه شمول باشد


هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا که به افغانستان آمده‎است می‎گوید، پروسه صلح در افغانستان باید همه شمول و تمام مردم این کشور در آن سهم داشته باشد.

این هیئت که در یک سفر رسمی در کابل حضور داشتند تاکید می‎کند که پروسه صلح در افغانستان تنها در مرکز متمرکز نباشد بلکه به تمام بخش و اقوام کشور سهم داده شود.

پیترس استریوس یک عضو این هیت روز پنجشنبه در کابل به خبرنگاران گفت، وضعیت بحرانی افغانستان را اتحادیه اروپا درک می‎کند.

استریوس عضو این هیت روز پنجشنبه در کابل از تفاهم نامه صلح میان حزب اسلامی و حکومت افغانستان استقبال کرده گفت، این روند باید ادامه یابد.

استریوس: ما وضعیت پیچیده افغانستان را درک می‌کنیم.
استریوس: ما وضعیت پیچیده افغانستان را درک می‌کنیم.

وی همچنان گفت:

"ما وضعیت پیچیده افغانستان را درک می‎کنیم، ما بدین باور هستیم که اولین قدم بخاطر صلح خوب بود و باید ادامه یابد، در پروسه صادقانه صلح باید اقوام، گروپ‎های مختلف، زنان اشتراک داشته باشند و این پروسه تنها بر مرکز متمرکز نباشد بلکه نقش دیگر ولایات نیز در آن مهم است."

این هیت می گوید ، اتحادیه اروپا بر تعهدات اش برای افغانستان متعهد و بر حمایت ازاین کشور ادامه می دهد.

پیش از این سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان گفته بود که بخاطر تامین صلح و اشتی در افغانستان فرصت‎های زیادی وجود دارد و باید از آن استفاده شود.

فرانس مایکل میلیبن گفته‎است که، تفاهم نامه صلح با حزب اسلامی این را روشن می‎سازد که صلح در افغانستان ممکن است.

این در حالیست که حکومت افغانستان حدود چهار ماه قبل با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار تفاهم نامه صلح را امضا کرد.

از سوی هم شورای عالی صلح می‎گوید، در پروسه صلح به تمام اقشار جامعه سهم داده شده‎است.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین المللی این شورا در صحبت با رادیو آزادی گفت، شورای عالی صلح همواره تلاش می‎نماید تا در این روند از نظریات تمام افغان‎ها استفاده نماید.

محمد اسماعیل قاسمیار
محمد اسماعیل قاسمیار

او افزود:

"ما در ۳۳ ولایت کشور کمیته‎های ولایتی را افتتاح کرده ایم تا از بزرگان استفاده کنیم که با یک شکلی با جانب مقابل رابطه برقرار کرده می‎توانند به نقش زنان، جوانان، و بزرگان قومی باید همیشه توجه صورت گیرد."

هرچند حکومت افغانستان تاکید کرده‎است که دروازه‎های صلح به روی تمام مخالفان مسلح باز است اما ریاست اجرائیه حکومت می‎گوید تا زمانی‎که دولت‎های حامی مخالفان مسلح از حمایت آن‎ها دست نکشند آمدن صلح در افغانستان نا ممکن است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که طالبان مسلح نمی‎توانند که از یک سو جنگ کنند و از سوی دیگر به طرف صلح رو بیاورند.

به گفته آقای فیصل هرگاه مخالفان مسلح صلح می‎خواهند پس از جنگ دست بکشند.

شماری از کارشناسان افغان به این باوراند که کشوهای همسایه افغانستان هیچگاه خواهان صلحدر این کشور نیستند.

آصف بکتاش کارشناس سیاسی افغان می‎گوید افغان‎ها بیشتر از همه چیز به صلح نیاز دارند پس به همین خاطر باید در تناسب به هر وقت دیگر فعلا باهم متحد شوند و اجازه ندهند که افغانستان به میدان رقابت سیاسی کشورها مبدل شود.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG