لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

دیلی بیست: ظهور دوبارۀ طالبان پاکستانی


دپلومات

نشریه دپلومات در شماره اخیرش مطلبی را در مورد جنجال‌های اخیر میان افغانستان و پاکستان به نشر رسانیده و می‌نویسد، حملات خونین در این دو کشور در ماه جاری، باید هر دو کشور را به همکاری‌های امنیتی وا دارد.

نشریه از تحولات بعد از حمله تروریستی منطقه سیون شریف در ایالت سند یاد می‌کند که پاکستان به دنبال آن، به بهانه سرکوب تندروان حملات راکتی بر خاک افغانستان کرد، تمام راه‌های سرحدی به شمول تورخم و چمن را مسدود کرد و دپلوماتان افغان را خلاف عرف دپلوماتیک به مقر اردو احضار کرد.

به نوشته نشریه، اینکارها همه قابل درک اند، زیرا اداره امنیتی پاکستان نیاز به آرام ساختن مردم دارد ولی به نوشته دپلومات، این اقدامات مشکل را که منطقه با آن دست در گریبان است، برای همیش حل کرده نمی‌تواند.

نشریه دپلومات می‌نویسد، تدابیر کوتاه مدت مخصوصاً بازی ملامتی شاید بحث‌های را در رسانه‌ها ایجاد کند و مردم عام را برای مدتی خاموش سازد ولی خطر اصلی را از میان برداشته نمی‌تواند.

نشریه دپلومات به اقدامات مشابه پاکستان به دنبال حمله بر یک مکتب در پشاور می‌نویسد، با وجود آن‌هم حملات تروریستی در پاکستان ادامه یافته است.

دپلومات در بخش آخر مقاله‌اش می‌نویسد که افغانستان و پاکستان برای شکست دادن تروریزم باید اتحادی را ایجاد نمایند.

به نوشته مقاله، شراکت استراتژیک و صادقانه میان افغانستان و پاکستان می‌تواند تروریزم را از منطقه گم کند.

به نوشته دپلومات، به همان شکلی که رئیس جمهور غنی به حیث اقدام حسن نیت در سال ۲۰۱۴ سفری به پاکستان داشت، دو کشور باید بار دیگر این سلسله را آغاز کنند.

دیلی بیست

روزنامۀ دیلی بیست نیز مقاله را در مورد مشکلات منطقه به نشر رسانیده تحت عنوان "ظهور دوباره طالبان پاکستانی."

در این مقاله از مشکلاتی یاد شده که جنرال ایچ آر مک‌مستر مشاور جدید امنیت ملی امریکا در افغانستان و پاکستان با آن مواجه است.

مک‌مستر در سال ۲۰۱۰ در چوکات قوای امریکایی در افغانستان کار می‌کرد و وظیفه‌اش جلوگیری از فساد بود.

دیلی بیست اظهارات مک‌مستر را گرفته‌است که در رابطه با فساد در افغانستان به یک خبرنگار گفته بود.

وی خبرنگار را به تکمیل سؤالش نگذاشته و گفته بود طبعاً که فساد هنوز هم در افغانستان وجود دارد.

روزنامه در ادامه مطلب می‌نویسد، فساد تنها مالی نیست، بلکه تمام مشکل جاری میان افغانستان و پاکستان مملو از فساد است.

روزنامه می‌نویسد، بر کشورهایی‌که امریکا از آن‌ها حمایت می‌کند نمی‌توان اعتماد کرد. نه تنها در مسئله پول بلکه زمانی‌که مقامات آن‌ها در مورد صلح یا پیروزی هم صحبت می‌کنند، اعتبار بالای آن‌ها مشکل است.

دیلی بیست می‌افزاید، حملات اخیر تروریستی در پاکستان با وجود آن صورت گرفت که اردوی پاکستان عملیات وسیع را علیه گروه‌های تندرو انجام داد.

به نوشته روزنامه، اردوی پاکستان همواره می‌گوید، کمر تروریستان را شکستانده‌است ولی حملات اخیر نشان می‌دهد که تحریک طالبان پاکستان شاید زخمی باشد، ولی به مرگش وقت زیاد باقی مانده‌است.

XS
SM
MD
LG