لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۰

شکیب مستغنی: خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نشده‌است


وزارت خارجه افغانستان در عکس‌العمل به ادعای اخیر صدراعظم پاکستان می‌گوید که هیچگاه اجازه داده نمی‌شود که از خاک افغانستان بر علیه کدام کشور دیگر استفاده صورت گیرد.

مقامات این وزارت می‌گویند که حکومت افغانستان آماده‌است تا در مورد نگرانی‌های مشترک کابل و اسلام آباد اقدام نماید.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان روز شنبه به رادیو آزادی گفت که تا حال از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نشده و نیروهای افغان بدون تفکیک با تروریستان مبارزه می‌کنند.

مستغنی: تا حال از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نشده و نیروهای افغان بدون تفکیک با تروریستان مبارزه می‌کنند.
مستغنی: تا حال از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نشده و نیروهای افغان بدون تفکیک با تروریستان مبارزه می‌کنند.

وی گفت:

"نیروهای ملی امنیتی و دفاعی افغانستان در برابر همه گروه‌های تروریستی بدون تفکیک به مبارزه جدی، قاطع و عملی خود ادامه می‌دهند و به هیچ یک از گروه‌های تروریستی اجازه نمی‌دهند که از خاک جمهوری اسلامی افغانستان بر علیه هیچ یک از کشورهای همسایه استفاده کنند."

نواز شریف صدراعظم پاکستان روز پنجشنبه هفته گذشته پس از ملاقات با همتای ترکی‌اش در ترکیه گفته‌است که پاکستان خواهان صلح در افغانستان بوده اما از خاک این‌کشور بر علیه پاکستان کار گرفته می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرده که حکومت افغانستان جلو این کار را بگیرد.

نواز شریف همچنان گفته‌است که در این مورد به حکومت افغانستان نیز شکایت‌اش را مطرح کرده و مطمین است که حکومت افغانستان جلو فعالیت‌های تروریستی را که از خاک آن‌کشور بر علیه پاکستان انجام می شود، می‌گیرد.

این ادعای مقامات پاکستانی تازه نیست، اما پس از حملات پیهم تروریستی اخیر در آن‌کشور این گونه انتقاد‌ها بیشتر شده‌اند.

کارشناسان امور بین‌المللی اظهارات اخیر نوازشریف را از سوی پاکستان ادامه تبلیغات منفی صدراعظم آن‌کشور دانسته و می‌گویند که وی می‌خواهد افغانستان را بد نام کرده خود را از فشارهای بین‌المللی بیرون سازد.

حمید عزیزی یکی از این کارشناس افغان در این مورد گفت:

"اظهارات نخست وزیر پاکستان بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و سفرهای که مقامات پاکستانی جدیداً شروع کردند و می‌خواهند حرکت‌های که از سوی سایر جوامع جهانی و بعضی از حرکت‌ها و مخالفت‌های که بر علیه پاکستان شروع شده، آنرا خاموش سازند."

داود کلکانی یک عضو کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه نیز می‌گوید که جامعه جهانی باید در قسمت تمویل و تجهیز نیروهای افغان تعهدات‌اش را عملی سازد تا این نیروها به صورت کامل توان دفاع از کشورشان را پیدا کنند.

آقای کلکانی هر چند ادعای نوازشریف را بی‌اساس می‌خواند اما تأکید می‌کند که نیروهای افغان باید با استفاده از امکانات موجود اجازه ندهند که از افغانستان به ضد کشور دیگری استفاده صورت گیرد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG