لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۹

جاپان آماده‌است طرحی را در مورد جزایر جنجالی با روسیه ارائه کند


جاپان در نظر دارد تا طرحی را به روسیه ارائه کند که هدف آن توسعه مشترک اقتصادی در آن عده از جزایری است که هر دو کشور بالای آن ادعای مالکیت دارند.

این جزیره‎ها که در زمان شوروی سابق اشغال شده‎اند، جنجال برانگیز باقی مانده و این باعث شده تا روسیه و جاچان توافق‌نامه صلح میان دو کشور را امضا نکنند.

در گزارشی که نیکی آسیا ریویو (Nikkei Asia Reveiw) روز گذشته به نشر رساند، آمده‎است که هدف از این طرح، مبدل ساختن جزایر شمال غرب هوکایدو به محل تفریحی برای سیاحان است.

بر اساس این طرح، شرکت‎های جاپانی و روسی مشترکاً سفر سیاحان به این جزایر را تنظیم خواهند کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شینزوابی صدراعظم جاپان در ماه دسمبر ۲۰۱۶ میلادی روی توسعه مشترک اقتصادی در این جزایر صحبت کردند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شینزوابی صدراعظم جاپان در ماه دسمبر ۲۰۱۶ میلادی روی توسعه مشترک اقتصادی در این جزایر صحبت کردند.

روسیه که در حال حاضر امور اداری این جزایر را به پیش می‎برد، این جزایر را بنام کوریلز جنوبی یاد می‎کند، در حالی‎که جاپان ادعای مالکیت این جزایر را نموده و آن را جز شمال قلمرو خود می‎داند.

این جزایر جنجال برانگیز چهار جزیره‎اند که حدود بیست هزار تن در آن‎ها زندگی می‎کنند.

این جزایر در پایان جنگ جهانی دوم از سوی شوروی سابق اشغال شدند و از آن زمان تا کنون جاپان و روسیه نتوانستند توافق‌نامه صلح میان دو کشور را به‌گونه رسمی امضا کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شینزوابی صدراعظم جاپان در ماه دسمبر ۲۰۱۶ میلادی روی توسعه مشترک اقتصادی در این جزایر صحبت کردند اما این گفت‌وگو نتایج در پی نداشت.

قرار است مذاکره کننده‎های دو کشور در ماه مارچ امسال در مورد طرح جاپان با هم دیدار کنند.

دو طرف تلاش می‎کنند تا پیش از دیدار رئیس جمهور روسیه و صدراعظم جاپان روی یک توافق دست یابند.

انتظار می‎رود که ولادیمیر پوتین و شینزوابی در اواخر امسال میلادی با هم ملاقات کنند.

XS
SM
MD
LG