لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۶

امیری: حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت می‌کند


حسن روحانی رئیس جمهور ایران
حسن روحانی رئیس جمهور ایران

یک مقام ارشد حکومت ایران می‌گوید، قرار است رئیس جمهور حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ماه می وارد رقابت شود.

معاون رئیس جمهور ایران در امور پارلمانی گفته‌است که رئیس جمهور حسن روحانی برای یک دور دیگر چهار ساله ریاست جمهوری، رقابت خواهد کرد.

حسین علی امیری معاون رئیس جمهور ایران
حسین علی امیری معاون رئیس جمهور ایران

حسن روحانی خود تا حال اعلان نکرده‌است که در انتخابات ریاست جمهوری نزدهم ماه می کاندید خواهد بود ولی آژانس خبری دولتی ایرینا از قول حسین علی امیری معاون رئیس جمهور در امور پارلمانی گزارش داده که گفته‌است آقای روحانی در چند هفته اخیر به این نتیجه رسیده که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

با نشر این خبر سؤالی مطرح می‌شود که آیا رئیس جمهور روحانی چانس دارد در انتخابات آینده برنده گردد؟

کارشناسان ایرانی می‌گویند در ایران از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ به این‌طرف این امر معمول بوده‌است که یک رئیس جمهور توانسته برای دور دوم نیز به قدرت برسد.

فرنوش امیرشاهی خبرنگار آزاد و کارشناس امور ایران
فرنوش امیرشاهی خبرنگار آزاد و کارشناس امور ایران

فرنوش امیرشاهی یک خبرنگار آزاد و کارشناس امور ایران در این مورد می‌گوید:

"امکان دارد در این دوره هم همین اتفاق بیفتد. اما به هر حال آقای روحانی در شرایط در سال ۱۳۹۲ کاندید شد که نارضایتی‌های زیاد به دلیل نتایج انتخابات ۱۳۸۸ و برنده شدن مجدد محمود احمدی نژاد ایجاد شده بود، محدودیت‌ها زیاد بود و شماری زیاد از رأی دهنده‌گان خواهان از میان برداشته شدن این محدودیت‌ها بودند و رئیس جمهور حسن روحانی در چهار سال گذشته توانسته است پیشرفت‌های داشته باشد مخصوصاً در عرصه خارجی که توانست به توافق هسته‌یی دست پیدا کند."

‌گفته می‌شود اگر آقای روحانی در انتخابات ماه می در ایران وارد رقابت شود با تندروان و محافظه‌کارانِی مواجه خواهد شد که تا حال نامزدان خود را اعلان نکرده‌اند.

فرنوش امیرشاهی کارشناس امور ایران می‌گوید، گروه‌های مخالف پالیسی‌های روحانی در ایران خیلی فعال اند ولی مخالفت‌ها میان آن‌ها زیاد است و شاید نتوانند یک کاندید واحد را برای این انتخابات معرفی کنند.

وی افزود:

"گروه‌های مخالف و منتقد آقای روحانی در این دوره فعال هستند. به ویژه این‌که این گروه‌ها در ایران به اصول‌گرایان شهرت دارند. بخشی ازین جریان، تندروتر است. آن‌ها در انتخابات مجلس که یکسال پیش دایر شد کرسی‌های زیادی را از دست دادند و هم ریاست جمهوری را از دست دادند و حالا می‌خواهند که به قدرت برگردند و به همین دلیل بسیار در تکاپو هستند. آن‌ها در تلاش اند آن‌‌طور که خود شان می‌گویند به معرفی یک کاندید واحد برسند."

امیرشاهی گفت، گروه‌های تندرو که رئیس جمهور روحانی با آن‌ها در انتخابات آینده مواجه خواهد شد، با هم اختلافات زیاد دارند که رسیدن به یک توافق بین آن‌ها روی معرفی یک کاندید واحد بعید به نظر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG