لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

ترمپ می‎خواهد بودجه نظامی امریکا ۵۴ میلیارد دالر افزایش یابد


قصر سفید می‌گوید رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ از کانگرس خواهد خواست که در بودجه نو این کشور مصارف نظامی را بیشتر بسازد.

به گفته قصر سفید رئیس جمهور دونالد ترمپ از کانگرس خواهد خواست افزایش ۵۴ میلیارد دالر دیگر به بودجه نظامی را تائید نماید.

بر اساس پلان رئیس جمهور ترمپ این پول از مصارف غیر نظامی امریکا و کمک‌های خارجی آن کاسته خواهد شد.

رئیس جمهور امریکا روز گذشته در قصر سفید به یک تعداد اعضای کانگرس گفت، در بودجۀ که به کانگرس می‌فرستد برای تقویه اردوی امریکا افزایش تاریخی مد نظر گرفته شده‌است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

رئیس جمهور ترمپ افزایش بودجه نظامی پیشنهادی امریکا را که ۶۰۳ میلیارد دالر می‌باشد تاریخی خوانده و گفته‌است این اقدم در یک زمانی که جهان به خطرات گوناگون روبروست یک پیامی را در مورد قدرت، امنیت و تعهد امریکا می‌رساند.

اما رئیس کمیته خدمات نظامی امریکا مک تورن بیری که عضو حزب جمهوری‌خواه می‌باشد گفته‌است پیشنهاد آقای ترمپ برای بودجه نظامی ضعیف است.

تورن بیری افزود در حکومت رئیس جمهور اوباما بودجه نظامی ۲۰ فیصد کمتر شد، اما به گفته او کانگرس می‌تواند نسبت به بودجه ۶۰۳ میلیارد دالری مد نظر گرفته شده، بودجه بیشتر نظامی را تصویب کند.

مقاماتی‌که با پلان رئیس جمهور ترمپ آشنایی دارند می‌گویند در پیشنهاد نو نظامی رئیس جمهور افزایش تعداد کشتی‌ها و طیاره‌های جنگی و تقویه حضور نظامی در قرارگاه‌های بحری در نظر است.

یک مقام دیگر گفته‌است که بودجه وزارت خارجه امریکا را می‌توان ۳۰ درصد کاهش داد که بر اساس آن در این وزارت تغییرات عمده حکم‌فرما شده و بسیاری برنامه‌های خارجی آن متوقف خواهد شد.

رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ همچنین گفته‌است سیستم دفاع راکتی را تقویه می‌کند.

او هفته گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بود امریکا در بلند بردن ظرفیت اتمی خود عقب مانده‌است و او می‌خواهد اطمینان حاصل کند که این‌کشور در صدر ممالک هستوی جهان قرار دارد.

ولی با وصف این همه رئیس جمهور امریکا نمی‌تواند در مورد مصارف ادارات فدرالی امریکا سخن اخیر را بگوید.

مصارف نظامی امریکا جز بودجه سالانه این‌کشور می‌باشد که به تائید کانگرس نیاز دارد.

هرچند اکثریت در کانگرس به دست متحدین جمهوری‌خواه آقای ترمپ می‌باشد اما نمی‌توان گفت که آن‌ها از این برنامه آقای ترمپ حمایت خواهند کرد.

مذاکرات و صحبت با اعضای کانگرس در مورد بودجه می‌تواند چند ماه را در بر بگیرد.

جان مک‌کین عضو مجلس سنا از حزب جمهوری‌خواه به خبرگزاری رویترز گفته‌است به چنین یک بودجه که در آن مصارف نظامی بیشتر شده باشد رأی داده نمی‌تواند.

به گفته او پلان بودجه ممکن است در مجلس سنا با مخالفت رو‌به‌رو شود.

در مجلس نماینده‌گان نانسی پلوسی از حزب دموکرات در باره افزایش مصارف نظامی و کاهش مصارف غیر نظامی گفت، در این برنامه به احتیاجات کارگران داخلی اهمیت داده نشده‌است.

نانسی پلوسی افزود کم کردن ۵۴ میلیارد دالر از مصارف ادارات فدرالی بر تلاش‌ها برای پیدا کردن جای کار به امریکایی‌ها تأثیر منفی خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG