لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

افغانستان تلاش دارد در نشست ایکو اعضای آن را به ثبات این کشور تشویق کند


در حالی‌که میزبانی سیزدهمین نشست سازمان همکاری‎های اقتصادی و منطقوی یا ایکو را اسلام‌آباد به عهده دارد تجار افغان این نشست را تحریم کرده و حکومت افغانستان از شرکت سفیر افغانستان درین نشست خبر می‎دهد.

خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به رادیو آزادی گفت که با توجه به برگزاری این نشست در اسلام‌آباد حکومت افغانستان لازم دانسته تا تنها سفیر این کشور در پاکستان شرکت کند.

وی می‎گوید که از جانب حکومت افغانستان در این نشست تأکید بر این خواهد بود تا کشورهای عضو را به ثبات در این کشور تشویق کند، چیزی‎که می‎تواند افغانستان را به یک پل اقتصادی مبدل سازد.

آزاد: رهبری حکومت افغانستان درین نشست شرکت نمی‎کند.
آزاد: رهبری حکومت افغانستان درین نشست شرکت نمی‎کند.

او افزود:

"این سیزدهمین نشست همکاری‎های اقتصادی و منطقوی یا ایکو است که در اسلام‌آباد برگزار می‎شود حکومت افغانستان با توجه به برگزاری این نشست در اسلام‌آباد لازم دانسته است که به نمایندگی از افغانستان سفیر این کشور در اسلام‌آباد اشتراک کند و رهبری حکومت افغانستان درین نشست شرکت نمی‎کند."

برای شرکت درین نشست بر علاوه ایران و ترکیه، وزرای خارجه ده کشور به اسلام‌آباد رفته‎اند.

نشست مقدماتی سیزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی یا ایکو روز سه‌شنبه در پاکستان آغاز شد اما نماینده‎های کشورهای عضو این سازمان روز چهارشنبه به نتیجه پیشرفت‎های اخیر خواهند رسید.

بر اساس معلومات رسانه‎های پاکستان، این نشست تا سال ۲۰۲۵ میلادی هدف توسعه اقتصاد را نهایی خواهد کرد.

پیش از این خلیل ابراهیم سرمنشی این سازمان در ماه سنبله حین بازدید از افغانستان تلاش‎های کشورهای عضو این سازمان را در جهت تقویت روابط اقتصادی در منطقه ارزشمند خوانده بود.

اما با این همه تجار افغان و سکتور خصوصی، پاکستان را در منطقه متهم می‎کنند که در برابر سهولت‎های ترانسپورتی، ترانزیتی و تجارتی خلاف تمام نورم‎ها عمل می‎کند.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‎گوید که آنان این نشست را در پاکستان تحریم کرده و در این مورد شکایات زیادی را به سکرتریت سازمان ایکو ارسال می‎کنند.

الکوزی: ما رسماً آن را تحریم می‎کنیم.
الکوزی: ما رسماً آن را تحریم می‎کنیم.

او افزود:

"فردا اول مارچ جلسه رهبری اتاق‎های تجارت سازمان ایکو در اسلام‌آباد است اما ما رسماً آن را تحریم می‎کنیم ما در آن جلسه شرکت نمی‎کنیم تا نورم‎های اصولی و قانونی در سازمان ایکو و سارک در نظر گرفته نشود این سازمان یک سازمان به نام است."

پیش از این شماری از کشورها به شمول افغانستان، هند و شماری از کشورهای دیگر در منطقه نشست سارک در پاکستان را تحریم کرده بودند.

تجار افغان در حالی بالای پاکستان انتقاد می‎کنند که این کشور از حدود دو هفته به این‌طرف تمام راه‎های ترانسپورتی، ترانزیتی، تجارتی و رفت و آمد را با افغانستان مسدود کرده‎است.

در سازمان همکاری اقتصادی یا ایکو، افغانستان، پاکستان، تاجکستان، ایران، ترکیه، آذربایجان، ازبکستان، قرغزستان، قزاقستان، ترکمنستان و تاجکستان عضویت دارند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG