لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

گزارش: کشت کوکنار و قاچاق تریاک در افغانستان افزایش یافته‌است


به اساس یک گزارش وزارت خارجه امریکا​، کشت کوکنار و قاچاق تریاک در مناطقی از افغانستان که در آنجا ادارات دولتی ضعیف اند افزایش یافته است.

در این گزارش آمده‌است که در افغانستان در سال ۲۰۱۶ میلادی در بیش از دوصد هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده بود و از آن ۴۸۰۰ متریک تُن تریاک خام به دست آمده‌است.

در گزارش همچنان گفته شده که میزان تولید تریاک در افغانستان در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی چهل و سه درصد بیشتر بود و در ده درصد ساحه اضافی کوکنار کشت شده بود.

اما ارقام وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان میزان کشت کوکنار و تولید تریاک را درین کشور در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال پیش آن کم نشان می‌دهد.

ذبیح الله دایم مشاور این وزارت به رادیو آزادی گفت:

" ارقام که از طرف وزارت مبارزه با مواد مخدر و دفتر سازمان ملل متحد علیه جرایم و مواد مخدر به نشر رسید در سال ۲۰۱۵ موازی ۲۲۴ هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده بود که تولید تریاک در سال ۲۰۱۵ حدوداً شش هزار و شش صد متریک تُن بود. در سال ۲۰۱۶ ارقام که باز هم از سوی این دو ارگان به نشر رسید ۲۰۱ هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده بود و تولید تریاک در افغانستان در سال ۲۰۱۶ حدوداً سه هزار و سه صد متریک تُن بود که تقریباً نسبت به سال ۲۰۱۵ کاهش را در قسمت تولید و کشت نشان می‌دهد."

در گزارش وزارت خارجه امریکا از ولایت‌های هلمند، کندهار و بادغیس نام برده شده و گفته شده‌است که از مجموع کوکنار کشت شده در افغانستان ۶۷ درصد آن درین ولایات کشت شده بود.

گفته شده‌است که کمپاین‌های بیشتر تخریب مزارع کوکنار در سال ۲۰۱۶ در ولایت بدخشان راه اندازی شد و در این کمپاین‌ها ۲۷۰ هکتار زمین از کوکنار پاکسازی شد.

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید، از کوکنار که در این‌کشور کشت می‌شود مافیای بین‌المللی ملیارد‌ها دالر عاید به دست می‌آورند.

ذبیح الله دایم مشاور این وزارت گفت که طالبان مسلح نیز از کشت کوکنار سود می‌برند.

وی افزود:

" ارقامی که سالانه از سوی سازمان ملل به نشر می‌رسد بین ۶۵ میلیارد الی هفتاد میلیارد دالر مافیای جهانی از مواد مخدر افغانستان نفع می‌برند.بین ۳۵۰ میلیون دالر تا ۵۵۰ میلیون دالر آن به دهاقین که در قسمت کشت کوکنار کار و بار می‌کنند می‌رسد، حدوداً بین ۱۵۰ میلیون دالر تا ۵۰۰ میلیون دالر به طالبانِ که در قسمت جمع آوری عشر و ایجاد سهولت در زمینه ترافیک مواد مخدر کار می‌کنند می‌رسد، بین یک میلیارد تا یک و نیم میلیارد دالر به مافیای که در داخل افغانستان اند به آن‌ها می‌رسد و متباقی را مافیا در بیرون از مرز‌های این‌کشور به دست می‌آورند."

مشارو وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید که سال گذشته برای شش ماه جنگ در ولسوالی سنگین ولایت هلمند ادامه داشت که به گفته وی بخشی عمده این جنگ مستقیماً از سوی مافیا تمویل می‌شد.

وی گفت که حالا هم جنگ در هلمند بیشتر از کار و بار مواد مخدر تمویل می‌شود.

XS
SM
MD
LG