لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۸

اشرف غنی: آب، آبروی ماست و حفظ آبرو هدف ملی ماست


رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که آب یکی از داشته‌های با ارزش این‌کشور بوده که مدیریت و استفاده درست و عادلانه از آن می‌تواند باعث وحدت ملی، نجات از فقر و تأمین ثبات گردد.

محمد اشرف غنی تأکید کرد، اگر از منابع طبیعی افغانستان که یکی آن آب است استفاده درست صورت گیرد، این‌کشور می‌تواند در ۲۰ سال آینده به یک کشور مرفه و با ثبات مبدل گردد.

آقای غنی روز یکشنبه در کنفرانس سه روزه ملی آب تحت عنوان آب و انکشاف پایدار در کابل گفت که ساختار‌های کنونی در بخش آب جوابگوی نیاز‌های افغان‌ها نبوده و مدیریت منابع آبی نیاز به بازنگری دارد.

رئیس جمهور غنی گفت:

"ما خوب می‌دانیم، آب آبروی ماست و حفظ آبروی ما هدف ملی ماست امروز یکی از موضوعات عمده عدم عدالت در توزیع آب است و امید که این کنفرانس را به یک بحث اساسی احیای نظام تقسیم آب به صورت عادلانه و اساس شریعت ترتیب کنیم."

رئیس جمهور غنی با اشاره به نقش کلیدی آب در سکتور زراعت گفت، در حالیکه ۸۰ درصد مردم افغانستان متکی به زراعت هستند اما این کشور یکی از عمده‌ترین کشورهای وارد کننده مواد زراعتی می‌باشد.

وی این را شرم ملی عنوان کرد و گفت که افغانستان باید به کشور صادر کننده محصولات زراعتی مبدل شود.

آقای غنی تأکید کرد که انکشاف آب‌های افغانستان به نفع مردم این‌کشور و منطقه بوده و از کشور‌های همسایه خواست تا از ایجاد بندها و شبکه‌های استفاده از منابع آبی نگران نباشند بلکه به گفته وی از آن پشتیبانی نمایند.

‎این در حالیست که مقامات محلی فراه گفته‌اند که ایران تلاش دارد تا با نا امن ساختن این ولایت در برابر کار ساخت بند بخش‌آباد سد واقع شود.

حکومت افغانستان قبل از این بند سلما را افتتاح کرد و گفته‌است که کار توسعه بند کجکی در ولایت هلمند هم جریان دارد.

بر اساس معلومات وزارت انرژی و آب افغانستان، قرار است تا سال ۱۳۹۶ خورشیدی بند شاه و عروس در شمال کابل نیز به بهره‌برداری سپرده شود.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب در این کنفرانس گفت که برای رسیدن به هدف انکشاف پایدار و مدیریت منابع آب نیاز به توجه جدی و همکاری‌های همگانی می‌باشد.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان
علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان

وی چالش‌ها در بخش آب‌های افغانستان را چنین بیان کرد:

"در بخش آب با چالش‌های نیز مواجه هستیم چون مقدار بارندگی، پراکندگی زمانی و مکانی بارندگی، زمان بارندگی نیز با زمان نیاز‌های آبی زراعتی متفاوت است مشکل سوم تناسب آب و جمعیت و بحران است و چالش چهارم مشکل مدیریت و کنترول آب است و مشکل پنجم هم مدیریت همه‌جانبه آب است."

آقای عثمانی افزود که برای حل مشکلات در بخش آب، پلان مدیریت آب را تهیه کرده‌اند و بزودی ارائه و تطبیق خواهد شد.

چهارمین کنفرانس ملی آب در حالی برگزار گردید که قبل از این سه کنفرانس ملی آب، در سال‌های ۱۳۸۸، ۱۳۸۹ و ۱۳۹۱ برگزار شده‌است.

سال‌ها است که آب‌های افغانستان بدون حق‌آبه از سوی کشورهای چون پاکستان و ایران استفاده می‌شود، اما حکومت وحدت ملی گفته، مصمم است تا این آب‌ها را مهار کند و کشورهای همسایه باید از آن به‌گونه رایگان بهره نگیرند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG