لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

چین طیارت بی پیلوت نظامی "ارزان" تولید می کند


با وصف آنکه از طیارات بی پیلوت در عرصه های متفاوت تکنولوژی، زراعت، اقتصاد و سایر عرصه ها استفاده می شود، اما زمانیکه از طیارات بی پیلوت نام گرفته می شود، ذهن انسان فوراً به استفاده نظامی از آن معطوف می شود.

هزینهء تولید طیارات بی پیلوت نیز برای استفاده در عرصهء نظامی خیلی گران است. طور مثال ساختن یک فروند طیارهء بی پیلوت نوع ریپر ام. کیو ناین(MQ-9 Reaper) امریکایی حدود 30 ملیون دالر تمام می شود.

آژانس خبری رویترز از قول آژانس خبری سینهوا می نویسد، اخیراً چین بزرگترین فرمایش ساختن طیارات بی پیلوت را از یک کشور خارجی که از آن نام گرفته نشده، دریافت کرده است. این فرمایش از سلسلهء تلاش هایست که چین به خاطر افزایش صادرات اسلحه و تکنولوژی نظامی انجام می دهد.

انستیتوت طراحی طیارات و پژوهش چینگدو(Chengdu) چین می گوید، بعد از آنکه نسل دوم طیارات بی پیلوت پروازهایشان را بطور موفقانه انجام دادند، این فرمایش برای تولید طیارات نوع وینگ لوونگ دو(Wing Loong II) بود و در مورد تعداد آن از ارایهء جزییات خودداری شده است.

طول بالهای طیارات بی پیلوت وینگ لوونگ دو(Wing Loong II) حدود 20 متر(65 feet) بوده، در ارتفاعات متوسط پرواز می کند و قابلیت اجرای ماموریت های اکتشافی و حملات هوایی را دارد.

آژانس خبری رویترز از قول لی یی دونگ(Li Yidong) مسوول دیزاین طیارات بی پیلوت وینگ لوونگ دو می نویسد که گفته است:

"با پرواز طیارات وینگ لوونگ دو، نسل جدید از طیارات بی پیلوت اکتشافی و تهاجمی چین آغاز شد و بعد از ایالات متحدهء امریکا، چین به کشوری تبدیل شد که قادر است، این گونه طیارات نسل جدید را انکشاف و توسعه دهد."
چین تحقیقات را در زمینهء انکشاف و طراحی طیارات بی پیلوت در تلاش آن افزایش داده است، تا با ارایهء طیارات ارزان قیمت به یک بخش از بازاری دست یابد که در اختیار ایالات متحدهء امریکا و اسراییل قرار دارد و علاقمند است به کشورهای طیارات بی پیلوت را به فروش برساند که کشور های غربی به آن مایل نیستند.

به نوشتهء آژانس خبری رویترز، چین تا اکنون در عرصهء فروش و صادرات طیارات نظامی با پیلوت و دارای سرنشین موفق نبوده است، ولی اینک امیدوار است تا در زمینهء صادرات طیارات بی پیلوت به موفقیت دست یابد. چین توانسته است با تولید طیارات بی پیلوت ارزان قیمت خریداران خارجی به شمول کشورهای نایجریا، پاکستان و مصر را داشته باشد.

در مقایسه با طیارات بی پیلوت ریپر ام. کیو ناین(MQ-9 Reaper) امریکایی که یک فروند آن حدود 30 ملیون دالر تمام می شود، هزینهء تولید یک فروند طیارهء وینگ لوونگ دو ساخت چین، یک ملیون دالر امریکایست.

چین همچنان در ماه نوامبر سال گذشتهء میلادی طیارات جنگنده و غیر قابل کشف توسط رادار چنگدو جی بیست(Chengdu J-20 stealth fighter) را به نمایش گذاشت و در ماه جنوری 2017 میلادی نخستین طیارات بزرگ ترانسپورتی ساخت این کشور را داخل خدمت نیروهای هوایی چین را ساخت.

******

استفاده از طیارات بی پیلوت در ارایهء خدمات انترنتی عرصهء ایست که معرض توجه خیلی جدی شرکت های بزرگ تکنولوژی جهان قرار دارد. طور مثال شبکهء اجتماعی فیسبوک می خواست، شرکت تیتان ایروسپیس که طیارات بی پیلوت می سازد را خریداری کند. خریداری شرکت تیتان ایروسپیس با آرزوهای مارک زوکربرگ بنیان گذار فیسبوک هم در هماهنگی قرار داشت که می خواهد انترنت به دسترس همگان و مجانی باشد.

ولی تیتان ایروسپیس با شرکت بزرگ تکنولوژی جهان گوگل مدغم شد که آرزوی مشابه دارد و می خواهد خدمات انترنتی را برای همگان فراهم کند.

شرکت تیتان ایروسپیس طیارات بی پیلوت مخصوص را می سازد که طول بال های آنها حدود 50 متر است که اندکی از طول بال های طیارهء بوینگ 777 کوتاه تر می باشد.

طیارات بی پیلوت ساخت شرکت تیتان ایروسپیس با استفاده از انرژی آفتاب کار می کنند و آنها قادراند در ارتفاع 20 کیلومتری از سطح زمین یعنی در حاشیهء اتموسفیر برای مدت بیش از پنج سال، بدون وقفه پرواز کرده، بدون فرود آمدن در هوا باقی بمانند.

از طیارات بی پیلوت ساخت شرکت تیتان ایروسپیس می توان در عرصهء تامین ارتباطات و ارایهء خدمات انترنتی نیز استفاده کرد و شرکت گوگل با مالکیت تیتان ایروسپیس یک گام دیگر به تحقق رویای انترنت برای همگان نزدیک شده است.

XS
SM
MD
LG