لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

رسولی: امسال به بیش از ۱۵۰۰ قضیه خشونت علیه زنان رسیدگی شده‌است


لوی سارنوالی افغانستان می‎گوید، آمار جرایم خشونت علیه زنان در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته‎است.

این نهاد می‎گوید که از آغاز سال روان خورشیدی تا اکنون سارنوالی مبارزه با خشونت علیه زنان به بیشتر از ۱۵۰۰ قضیه رسیدگی کرده‎است.

جمشید رسولی سخنگوی این اداره روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، سارنوالی مبارزه با خشونت علیه زنان تا کنون به تمام قضایای خشونت علیه زنان رسیدگی کرده و بسیاری قضایا به محکمه نیز فرستاده شده‎است.

رسولی همچنان گفت، در قضایای که به آن رسیدگی صورت گرفته، بیش از ۱۳۰۰ زن متضرر گردیده‎است.

رسولی: در قضایای که به آن رسیدگی صورت گرفته، بیش از ۱۳۰۰ زن متضرر گردیده‎است.
رسولی: در قضایای که به آن رسیدگی صورت گرفته، بیش از ۱۳۰۰ زن متضرر گردیده‎است.

او افزود:

" قضایای را که خدمت تان عرض کردم و در سارنوالی ثبت شده قضایای است که تحقیقات در مورد آن تکمیل شده و محول به محکمه مربوطه گردیده‎است.

در این قسمت ما فیصله‎های شرعی محاکم را داریم دوسیه‎ها نهایی گردیده از حدود ۱۵۰۰ قضیه که در سارنوالی ثبت شده تمام آن به شکل اساسی مورد رسیدگی قرار گرفته‎است."

آقای رسولی می‎گوید، این اداره در قسمت رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان متعهد است و تا کنون پس از بررسی دوسیه‎ها، شماری زیادی عاملین آن به پنجه قانون سپرده شده‎اند.

بریدن اعضای بدن، لت و کوب، ازدواج‎های زیر سن، محروم بودن از حقوق، تجاوز جنسی و برخی موارد دیگر از خشونت‎های است که هنوز هم زنان افغان با آن روبرو هستند.

لوی سارنوالی افغانستان در حالی این سخنان را بیان می‎کند که در تازه ترین مورد یک دختر در هشت مارچ یا روز بین المللی زن در ولایت بامیان خود را حلق آویز کرد.

پیش از این طالبان مسلح و حتی در برخی موارد روسای قومی شماری از زنان را به جرم زنا، فرار از منزل و غیره محکوم و مجازات کرده‎اند.

مقامات محلی بدخشان به رادیو آزادی گفته‎اند که دو روز قبل نیز یک زن به اتهام داشتن روابط نامشروع با یک پسر در محضر عام در مرکز ولسوالی وردوج از سوی طالبان مسلح سنگسار شده‎است.

از سوی هم کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز از افزایش جرایم خشونت علیه زنان ابراز نگرانی کرده می‎گوید که در سال جاری برعلاوه دیگر موارد خشونت بیش از دوصد زن بطور وحشیانه به قتل رسیده‎اند.

ثریا صبحرنگ یکتن از کمیشنران این کمیسیون به رادیو آزادی گفت، بیشتر این زنان از سوی شوهران شان به قتل رسیده‎اند.

خشونت یکی از مشکلات بزرگ فرا راه زنان افغان است.
خشونت یکی از مشکلات بزرگ فرا راه زنان افغان است.

او افزود:

" و از همه وحشتناک تر ۲۳۴ مورد قتل زنان است که به شکل بسیار وحشیانه زنان را به قتل رسانیده‎اند که بیشترآن قتل‎های ناموسی است زمانی‎که سو تفاهم پیدا می‎شود و بی اعتمادی نسبت به زن، با کوچکترین مسئله حتی یک مسج هم که از طریق تلیفون برای زند بیاید باعث بی اعتمادی می‎شود و زنان خود را سر می‎برند."

به گفته خانم صبحرنگ، خشونت‎های که علیه زنان در خانواده‎ها صورت می‎گیرد ۶۸ در صد آن از سوی شوهران و بقیه آن از سوی برادر، پدر، کاکا و دیگر اقارب انجام می‎شود.

خانم صبحرنگ می‎گوید فرهنگ معافیت از مجازات، فساد اداری، عدم دسترسی زنان به عدالت و عنعنات ناپسند سبب شده تا خشونت‎ها علیه زنان افزایش یابد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG