لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۸

وقاد: روند عملی سازی مواد توافق‌نامه با حزب اسلامی باید شدت یابد


شورای عالی صلح و برخی از نمایندگان تنظیم‌های جهادی آمدن گلبدین حکمتیار به کابل و یکجا شدن وی را با حکومت افغانستان در تأمین صلح و ثبات مهم می‌دانند

آن‌ها این اظهارات را روز پنجشنبه در سیمینار علمی به مناسبت معرفی ۱۱۸ جلد کتاب دینی و علمی تألیف شده گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در کابل بیان کردند.

محمد امین وقاد یک عضو شورای عالی صلح می‌گوید، آمدن گلبدین حکمتیار به کابل بالای پروسه صلح تأثیر مثبت می‌گذارد.

وی ابراز امیدواری کرد که مواد توافق‌نامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی هر چه زود تر تطبیق گردد.

محمد امین وقاد یک عضو شورای عالی صلح افغانستان
محمد امین وقاد یک عضو شورای عالی صلح افغانستان

وی گفت:

"پروسه صلح را ملت، دولت و جامعه جهانی تقدیر کرده‌است، هیئت اجرایی باید سهولت‌های را فراهم ساخته ۹۶ زندانی که برای حکومت مشخص شده‌اند هر چه زود تر آزاد شوند، این مقدمۀ برای آمدن حکمتیار است از حکومت تقاضا داریم که این پروسه را هر چه زود تر به پایان برساند."

در سیمینار علمی معرفی تألیفات گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی تأکید گردید که آقای حکمتیار بالای نوشتن این کتاب‌ها چند دهه زحمت کشیده و محتوای آن به جامعه افغانی خالی از مفاد نیست.

این تألیفات آقای گلبدین حکمتیار روی موضوعات دفاع از دین، مسایل اجتماعی و عدالت و نهضت اسلامی نوشته شده‌است.

عبدالستار مراد وزیر اقتصاد افغانستان و رئیس کمیته سیاسی حزب جمعیت اسلامی افغانستان، حکمتیار را یک شخصیت علمی و جهادی یاد کرده و ابراز امیدواری کرد که آمدن وی به کابل بالای پروسه صلح تأثیر مثبت خواهد داشت.

تفاهم‌نامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی حدود پنج ماه قبل با پذیرفتن برخی شرایط از سوی دو طرف در کابل امضا گردید.

رهایی زندانیان حزب اسلامی از زندان‌های حکومت، توزیع یک، یک نمره زمین به یک هزار خانواده اعضای این حزب، بیرون ساختن نام حکمتیار از لیست سیاه ملل متحد و فراهم سازی زمینه برای آمدن رهبر حزب اسلامی به کابل از شرط‌های اساسی این توافق‌نامه خوانده شده‌اند.

برای عملی ساختن مواد توافق‌نامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی کمیتۀ نیز تعیین گردید اما برخی اعضای هیئت رهبری حزب اسلامی می‌گویند که حکومت به عملی شدن این توافق‌نامه تلاش‌های لازم را انجام نمی‌دهد.

در عین حال مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه روز پنجشنبه در این مورد گفت:

مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

"حکومت به تعهدات‌اش به توافق‌نامه پا بند است کمیته‌های مختلف با هیئت حزب اسلامی در این زمینه کار می‌کنند قطعاً رسیدگی به این قضیه نیازمند وقت و زمان است این روند ادامه داشته و کدام موانع مشکلی از سوی حکومت در این مورد وجود ندارد."

حزب اسلامی از حدود چهل سال به این طرف از گروه‌های مخالف حکومت شمرده می‌شود که در برخی موارد فعالیت‌های مسلحانه را بر علیه حکومت مرکزی انجام داده‌است.

اما شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که یکجا شدن حزب اسلامی با پروسه صلح به نفع حکومت و مردم کشور بوده و راه را برای دیگر گروه‌های مسلح مخالف باز می‌کند که از جنگ دست کشیده و با پروسه صلح یکجا شوند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG