لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۵

ارگ: کمیسیون‎های انتخاباتی باید سال آینده انتخابات را برگزار کنند


با آنکه برخی از نهادهای ناظر انتخابات از موجودیت مشکلات مختلف در برابر انتخابات شفاف و سرتاسری در افغانستانیاد آوری می‎کنند اما حکومت می‎گوید کمیسیون‎های انتخاباتی باید سال آینده انتخابات ولسی جرگه و شورای‎های ولایتی را برگزار کنند.

ارگ می‎گوید که کمیسیون‎های انتخاباتی باید در سال آینده خورشیدی انتخابات ولسی جرگه و شورای‎های ولایتی را برگزار کنند.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه در نشستی در کابل گفت که حکومت برای برگزاری انتخابات شفاف و قابل قبول، از تمامی امکانات استفاده خواهد کرد.

مینه پال گفت، حکومت به همکاری کمیسیون‌های انتخاباتی، با کمپنی‎های معتبر بین اللملی که در زمینه انتخابات از تجارب خوبی برخوردار اند نیز گفتگوها را آغاز کرده‎است.

با آنکه آقای مینه پال در مورد چگونگی همکاری این کمپنی‎ها چیزی نگفت اما افزود که برگشتاندن اعتماد مردم بالای انتخابات از نیازهای مهم است.

مینه پال: حکومت در مورد هزینه‎های مالی و امنیت انتخابات نیز با نهادهای مختلف صحبت نموده است.
مینه پال: حکومت در مورد هزینه‎های مالی و امنیت انتخابات نیز با نهادهای مختلف صحبت نموده است.

وی افزود:

"رئیس جمهور افغانستان از اعضای کمیسیون‎ها و کشورهای کمک کننده خواسته‎است که باید انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها در سال آینده برگزار گردد."

آقای مینه پال گفت که حکومت در مورد هزینه‎های مالی و امنیت انتخابات نیز با نهادهای مختلف صحبت نموده و تلاش می‎شود تا مشکلات موجود از سر راه این پروسه مهم برداشته شود.

قرار بود کمیسیون مستقل انتخابات هفته گذشته تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها را اعلام کند اما به دلایل نامعلومی به تاخیر افتاده‎است.

نجیب الله احمدزی رئیس این کمیسیون روز شنبه به رادیو آزادی گفت که بحث‎ها در مورد اعلام تاریخ انتخابات تقریبا نهایی شده‎است و به زودی با مردم در میان گذاشته خواهد شد.

به اساس قانون اساسی افغانستان، انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها باید در ماه میزان سال ۱۳۹۴ برگزار می‎شد اما به دلیل نا امنی‎ها و ضرورت اصلاحات در نظام انتخاباتی به تاخیر افتاد.

در این حال برخی از اعضای ولسی جرگه برای برگزاری انتخابات سرتاسری و شفاف تامین امنیت را بسیار مهم میدانند.

مرکز رای دهی
مرکز رای دهی

گل پاچا مجیدی یک عضو این جرگه می‎گوید که با در نظرداشت وضعیت وخیم امنیتی در افغانستان، برگزاری انتخابات در سال آینده ممکن نیست.

او افزود:

"کاش ما در شرایطی قرار می‎داشتیم که می‎توانستیم انتخابات را برگزار کنیم، اما متاسفانه پیشگویی‎ها می‎گوید که وضعیت امنیتی خوب نخواهد بود و جنگ جریان خواهد داشت در ادامه جنگ‎های داغ فکر نمی‎کنم که انتخابات ممکن باشد."

آقای مجیدی می‎گوی، با آنکه برگزاری انتخایات ولسی جرگه و شورای‎های ولسوالی‎ها یکی از خواست‎های مهم مردم و مسئولیت حکومت است اما می‎افزاید که برگزاری انتخابات در شرایط نا مناسب امنیتی، به نفع مردم نه بلکه به زیان این کشور است.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG