لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۸

مشرانو جرگه: پاکستان با افغانستان جنگ اعلام شده را آغاز کرده‌است


مشرانو جرگه افغانستان می‎گوید که این کشور هم‌اکنون با اردو و استخبارات پاکستان به‌گونه مستقیم درگیر است.

این جرگه در پیوند به حوادث اخیر امنیتی در افغانستان، پاکستان را مقصر عنوان کرده می‎گوید که اسلام‌آباد توسط اجیران‌اش در پی بی‌ثباتی این کشور است.

فضل‌الهادی مسلمیار رئیس این جرگه پس از مطرح شدن نگرانی‎های سناتوران در خصوص چگونگی حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود خان در کابل گفت که پاکستان با افغانستان جنگ اعلام شده را آغاز کرده و در این وضعیت باید افغان‎ها از حکومت‌شان حمایت کنند.

مسلمیار: ما به یک جنگ اعلام ناشده با پاکستان روبه‌رو استیم.
مسلمیار: ما به یک جنگ اعلام ناشده با پاکستان روبه‌رو استیم.

وی افزود:

"ما به یک جنگ اعلام ناشده با پاکستان روبه‌رو استیم که حتی می‎توانیم اعلام شده بگویم در این شک نیست که ما مستقیماً با «آی. اس. آی» و نظامیان پاکستان درگیر هستیم و ملیشه‎های اجیران به نام طالب و داعش، برای من داعش و طالب فرق ندارد. اکثر تنظیم‎های جهادی طوری بود که در دوران جهاد با هم جنگ می‎کردند اما در مجموع توسط «آی. اس. آی» تربیه و تشویق می‎شدند و امروز داعش و طالب هم برای من همین معنی را دارد."

آقای مسلمیار این حرف‎ها را پس از آن بیان داشت که سناتوران بر استجواب مقامات امنیتی تأکید کرده گفتند که اکنون جنگ به کابل رسیده و باید در زمینه پاسخ داده شود.

سناتوران تأکید کردند که حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود خان در کابل، سؤالاتی را به میان آورده و باید مقامات امنیتی و دفاعی استجواب شوند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز در آغاز ماه جاری در کنفرانس امنیتی مونشن، جنگ جاری این کشور را جنگ نا اعلام شده دولت با دولت عنوان کرده بود.

وی در هنگام سنخرانی در این کنفرانس گفت که کشور اش به جنگ داخلی نه بلکه به یک جنگ پیچیده روبه‌رو است.

این در حالیست که حکومت افغانستان همواره پاکستان را متهم به نا امنی‎ها در این کشور دانسته و به تازگی علیه پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل‌متحد شکایت کرده‎است.

کابل در حالی از تخطی‎های اسلام‌آباد در باره افغانستان به سازمان ملل‌متحد شکایت کرده که تنها کابل در ماه جاری شاهد چهار حمله بوده و تازه‌ترین و مرگبارترین آن حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود خان، می‎باشد.

با آن‌که مقامات امنیتی و دفاعی افغان در گذشته‎ها نیز انجام چنین حملات را کار پاکستان عنوان کرده‎اند اما مراد علی مراد معاون لوی درستیز اردوی ملی افغانستان به رادیو آزادی گفت که قضاوت در مورد حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود خان قبل از وقت است.

مراد: تیم کاری مختلطی با جدیدت روی آن کار می‎کند.
مراد: تیم کاری مختلطی با جدیدت روی آن کار می‎کند.

وی افزود:

"قبل از وقت است که ما در مورد اعمال آنان و در مورد این‎که آنان چگونه توانستند در شفاخانه این عمل را انجام دهند هنوز تحقیقات تکمیل نشده کار جریان دارد و تیم کاری مختلطی با جدیدت روی آن کار می‎کند."

اما حکومت تعهد نموده‎است که بر اساس نتایج بررسی‎ها در مورد حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود خان با جدیت اقدام خواهد کرد.

گفته می‎شود که در انجام این حمله با حمله کننده‎ها از داخل شفاخانه همکاری صورت گرفته و بر اساس گزارش‎ها در پیوند به این حمله شاکر نام یکی از داکتران شفاخانه سردار محمد داوود خان بازداشت نیز شده‎است.

حکومت افغانستان گفته‎است که افراد امنیتی و دولتی دخیل در حوادث امنیتی را به ارگان‎های عدلی و قضایی معرفی خواهد کرد و در برابر کشور همسایه پاکستان که متهم به همکاری با این افراد است نیز سیاست خود را تغییر داده‎است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG