لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

ولسی جرگه از موضع‌گیری برخی اعضای کانگرس در مورد پاکستان استقبال کرد


هرچند مشخص نیست که بر اساس پیش‌نویس ارائه شده به کانگرس امریکا، پاکستان شامل لیست کشورهای حامی هراس‌افگنی خواهد شد یا نه؟ اما ولسی جرگه افغانستان از این اقدام برخی از اعضای این کانگرس امریکا استقبال می‌کند.

با آن‌که بیشترین بحث روز دوشنبه این جرگه روی چگونگی حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود خان متمرکز بود اما در کنار آن برخی از وکلا نظریات‌‌شان را در مورد تصمیم اخیر برخی از اعضای کانگرس امریکا نیز مطرح کردند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در مورد گفت:

"از موضع‌گیری کانگرس امریکا در پیوند به حمایت از افغانستان و متهم ساختن پاکستان گویا که حامی تروریزم است و ولسی جرگه از موضع‌گیری روشن کانگرس امریکا حمایت می‌کند."

آقای ابراهیمی از شورای امنیت سازمان ملل و حکومت افغانستان خواست تا در این زمینه طبق منشور ملل‌متحد اجراآت کنند.

بر اساس گزاش‌ها، برخی از اعضای کانگرس امریکا، به تازگی پیش‌نویسی را ترتیب داده‌اند که بر بنیاد آن، پاکستان به‌طور رسمی به عنوان کشور حامی هراس‌‌افگنی در صورتی‌که این پیش‌نویس از سوی کانگرس تصویب گردد، شناخته خواهد شد.

تید پو، یکی از سناتوران کانگرس امریکا گفته‌است که پاکستان از شریکان بی‌اعتماد امریکاست و با تداوم حمایت از گروه‌های هراس‌افگن به دشمن امریکا مبدل شده‌است.

این در حالیست که حکومت افغانستان همواره پاکستان را متهم به نا امنی‌ها در این‌کشور، حمایت از تروریزم و تجاوز به خاک افغانستان نموده و به تازگی علیه پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل‌‌متحد شکایت کرده‌است.

‎در این حال برخی از اعضای ولسی جرگه تأکید کردند، کشورهای که با افغانستان توافق‌نامه‌های امنیتی و دفاعی دارند مکلف اند تا کشورهای مداخله کننده در امور افغانستان را تحت فشار قرار دهند.

غلام فاروق مجروح یک عضو این جرگه در مورد افزود:

"کسانیکه همکاران بین‌المللی ما استند با کسانی که ما پیمان‌ها داریم و کسانی‌که در برابر افغانستان مسئولیت دارند آن‌ها باید تحت فشار قرار بگیرند و افغانستان باید با آن‌ها صحبت بکنند تا این‌که دشمنان مردم افغانستان و کشورهای که در امور آن مداخله می‌کنند را تحت فشار قرار دهند و ادامه عملیات‌ها تأثیر بیشتر داشته باشد و ما هم از این مشکلات رهایی پیدا بکینم."

تعداد از وکلا همچنان تأکید کردند که اگر امریکا و برخی دیگر از متحدین بین‌المللی افغانستان طبق توافقات امنیتی، دفاعی و استراتژیک که میان افغانستان و امریکا امضا گردیده‌است، عمل نکنند، نیاز است تا حکومت این کشور در مورد این توافقات تجدید نظر کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG