لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

جهانگیر: میزان اعدام‌ها در ایران به سطح هشدار دهنده رسیده‌است


گزارشگر خاص حقوق بشر در ایران، حبس فعالان مدنی و مخالفان سیاسی، شکنجۀ زندانیان، بدرفتاری و تبعیض با اقلیت‌ها و سانسور رسانه‌ها را از موارد عمدۀ نقض حقوق بشر در این‌کشور برشمرد.

اسما جهانگیر که وضعیت حقوق بشر را در ایران دنبال می‎کند دیروز به شورای حقوق بشر ملل‌متحد گفت که اصلاح‌طلبان زیر فشار قرار دارند، محبوسین شکنجه می‌شوند و میزان اعدام‌ها به یک سطح هشدار دهنده رسیده‌است.

این تصویر تاریک از چگونگی وضعیت حقوق بشر در ایران در حال ارائه می‌شود که قرار است دو ماه بعد انتخابات در این کشور برگزار شود.

اسما جهانگیر به شورای حقوق بشر ملل‌متحد در ژینو گفت که همه گزارش‌ها اشاره می‌کنند که مردم در ایران سخت زیر فشار قرار دارند و فضای مردم سالاری نهایت محدود است.

او به انتخابات آینده کدام اشارۀ نکرد ولی گفت که حکومت ایران سه تن از مخالفان سیاسی خود، میر حسین موسوی، همسر او زهرا رهنورد و مهدی کروبی را که نتایج انتخابات سال ۲۰۰۹ را مورد انتقاد قرار داده بودند، بدون کدام اتهام رسمی مدت شش سال می‌شود که در خانه‌های‌شان نظربند نگه داشته است.

اسما جهانگیر گزارشگر خاص حقوق بشر در ایران
اسما جهانگیر گزارشگر خاص حقوق بشر در ایران

خانم جهانگیر از فشار دولت بر خبرنگاران و تلاش سانسور نیز ابراز نگرانی کرد.

او در گزارش کتبی خود که هفتۀ گذشته نشر شد گفت، تا ماه دسمبر سال گذشته طبق گزارش‌ها در مجموع ۲۴ تن از خبرنگاران، فعالان شبکه‌های اجتماعی و ویبلاگ نویسان یا زندانی و یا محکوم شده بودند.

خانم جهانگیر همچنین گفته‌است گزارش‌های را که دریافت نموده اشاره می‌کند که حکومت ایران از طریق مسدود ساختن ویب‌سایت‌ها، ارعاب و پیگرد کاربران انترنت، فعالان شبکه‌های اجتماعی و ویبلاگ نویسان به محدود ساختن دسترسی به معلومات کماکان ادامه می‌دهد.

خانم جهانگیر در این گزارش خود در بارۀ میزان تکان‌دهندۀ اعدام‌ها در ایران هشدار داده گفته است که در سال گذشته ۵۳۰ مورد اعدام در ایران نافذ شده و ۱۵۶ تن دیگر به اعدام محکوم شده‌اند.

دست کم پنج تن از جملۀ این اعدام شده‌گان هنگام ارتکاب جرم کمتر از هژده سال عمر داشتند.

اسما جهانگیر گزارشگر خاص ملل‌متحد از مقامات ایران خواست تا اعدام جوانان زیر سن و اطفال را فوراً متوقف سازد.

ایران یکی از کشورهای جهان است که دارای میزان سالانۀ بلند اعدام‌ها می‌باشند.

مقامات ایران می‌گویند که افراد محکوم شده به ارتباط جرایم مواد مخدر اکثراً اعدام می‌شوند.

اسما جهانگیر در بارۀ ازدواج زیر سن دختران در ایران نیز ابراز نگرانی کرده از حکومت ایران خواست که برای جلوگیری از این روش هرچه زودتر دست بکار شود.

گزارشگر خاص ملل‌متحد می‌گوید که در حق اقلیت‌های مذهبی در ایران تبعیض روا داشته می‌شود و تعداد زیاد آن‌ها زندانی و شکنجه شده‌اند.

XS
SM
MD
LG