لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۳

لیوال: پاکستان به‌خاطر آب و برخی اهداف سیاسی فشار وارد کرده‌است


وزارت سرحدات اقوام و قبایل افغانستان می‎گوید که پاکستان فشارهای اخیر را به‌خاطر به رسمیت شناختن خط فرضی دیورند نه بلکه بخاطر یک سلسله اهداف سیاسی به‌شمول مسئله آب بالای این کشور وارد کرده‎است.

این وزارت می‎گوید که حکومت در برابر تخطی‎های پاکستان بخاطری به عمل باالمثل دست نمی‌زند که اقوام دو طرف خط فرضی دیورند را مردم خود دانسته و می‎خواهد تا حقوق آنان را تأمین کند.

عبدالغفور لیوال سرپرست این وزارت روز سه‎شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که افغانستان درین خصوص به هیچ فشاری تن نمی‎دهد.

لیوال گفت عملی را که اخیراً پاکستان در برابر افغانستان انجام می‎دهد خلاف تمام اصول بین‌المللی و همسایگی می‎باشد.

وی می‎گوید که حملات راکتی، مسدود کردن راه‎ها، ایجاد تأسیسات جدید در امتداد خط فرضی دیورند و وارد کردن فشارها از سوی پاکستان به هدف به رسمیت شناختن خط فرضی دیورند نیست بلکه به‌خاطر آب و بدست آوردن برخی اهداف سیاسی می‎باشد.

لیوال: بخاطریکه این جا منافع دیگر و اهداف دیگر است شاید آب‎های افغانستان به مراتب مهمتر از این قضیه باشد.
لیوال: بخاطریکه این جا منافع دیگر و اهداف دیگر است شاید آب‎های افغانستان به مراتب مهمتر از این قضیه باشد.

وی افزود:

"به‌خاطریکه این‌جا منافع دیگر و اهداف دیگر است شاید آب‎های افغانستان به مراتب مهم‌تر از این قضیه باشد شاید نفوذ در افغانستان به مراتب از آن مهم‌تر باشد عنوان کردن این‌که این جنگ منطقوی و وسیع تروریستی بخاطر خط دیورند است این درست نیست."

آقای لیوال افزود که پاکستان به شمول ایجاد مشکلات در خط فرضی دیورند از طریق وارد کردن فشارها یک سیاست خطرناک را به پیش می‎برد.

وی گفت که پاکستان تلاش می‎کند تا مناطق دو طرف خط فرضی دیورند را تخلیه کرده و اهداف شوم خود را در آن‎جا تطبیق نماید.

حکومت افغانستان می‎گوید که از ماه جنوری سال جاری به این طرف پاکستان بالای مناطق سرحدی ولایات ننگرهار و کنر حدود یک هزار و دو صد حمله راکتی را انجام داده که تلفات در پی داشته‎است.

آب افغانستان
آب افغانستان

آقای لیوال در حالی یکی از عوامل جنجال‎ها یا خیر با پاکستان را مسئله آب عنوان می‎کند که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در چهارمین کنفرانس ملی آب در کابل گفت که کشورهای همسایه نباید از تطبیق پروژه‎های آب توسط این کشور نگرانی داشته باشند، بلکه باید از آن حمایت کنند.

در عین حال شماری از کارشناسان سیاسی افغان حرکات اخیر پاکستان را در تضاد با اصول پذیرفته شده بین‌المللی می‎دانند.

احمد سعیدی کارشناس سیاسی و دیپلومات سابق افغان در پاکستان به رادیو آزادی گفت که پاکستان می‎خواهد با وارد کردن فشارها افغانستان را از دوستی با هند منصرف ساخته و سیاست خارجی این کشور را بدست خود بگیرد.

سعیدی: میخواهند آب‎های افغانستان باید مهار نشود.
سعیدی: میخواهند آب‎های افغانستان باید مهار نشود.

سعیدی افزود:

"پاکستانی‎ها در افغانستان اهداف عمیق سیاسی دارند، یعنی می‎خواهند که افغانستان با هند روابط خوب نداشته باشد، در افغانستان باید یک حکومت دست نشانده و مزدور باشد که به پاکستان با چشم قدر ببیند، افغانستان باید در مسایل داخلی و خارجی با پاکستان مشوره کند و آب‎های افغانستان باید مهار نشود."

افغانستان بخاطر عملکردهای اخیر پاکستان و تخطی‎های آن کشور هفته گذشته شکایت‌اش را به‌گونه رسمی به شورای امنیت سازمان ملل‌متحد مطرح کرد.

اعضای شورای ملی و برخی کارشناسان این اقدام افغانستان را بجا دانسته اما تأکید می‎کنند که باید برای حمایت از این اقدام‌اش در سطح بین‌المللی حمایت بیشتر را بدست آورد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG