لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۹

حجم تبادلات تجاری افغانستان-پاکستان به ۱.۵ میلیارد دالر کاهش یافته‌است


مسدود شدن سرحد بین افغانستان و پاکستان نه‌تنها باعث مشکلات شده، بلکه خسارات هنگفت مالی را نیز وارد کرده‎است.

مقامات هر دو کشور می‎گویند در جریان یک ماه گذشته، مسدود بودن سرحد بین افغانستان و پاکستان صدها هزار دالر خسارت را در قبال داشته است.

این مقامات می‎گویند، در جریان یک ماه که گذشت صدها تن مواد در داخل موترهای لاری فاسد شده‎اند.

به نوشته آژانس خبری اسوشیتد پرس، افغانستان و پاکستان همدیگر را به پناه دادن شورشیان مخالف‌شان متهم کرده، ادعای همدیگر را در این مورد رد می‎کنند.

این تنش‎ها باعث آن شد تا بعد از یک حمله انتحاری در ماه گذشته در پاکستان که در نتیجه آن ۱۲۵ تن کشته شدند، پاکستان به تاریخ ۱۶ فبروری نقاط عبوری سرحدی با افغانستان را مسدود کند.

اسلام‌آباد ادعا می‎کند که این حمله از پناهگاه‎های امن مخالفان این کشور در افغانستان، سازماندهی شده بود.

حدود دو هزار لاری در منطقه سرحدی تورخم در افغانستان در انتظار عبور از سرحد متوقف شده‎اند.
حدود دو هزار لاری در منطقه سرحدی تورخم در افغانستان در انتظار عبور از سرحد متوقف شده‎اند.

کابل نیز صحنه حملات خونین بوده‎است.

آخرین حمله هماهنگ بالای شفاخانه نظامی سردار داوود خان در شهر کابل صورت گرفت که در نتیجه آن بر اساس تازه‌ترین گزارش‎ها ۵۰ تن کشته شدند.

آژانس خبری اسوشیتد پرس می‎نویسد، حضرت عمر زاخیلوال از رهبری پاکستان تقاضا کرد تا در مورد تصمیم مسدود ساختن سرحدات تجدید نظر کند.

پاکستان نیز موافقت کرد و برای دو روز این سرحدات باز شدند.

در جریان این دو روز حدود ۳۵ هزار افغان که در پاکستان گیر مانده بودند، توانستند از سرحد بین دو کشور عبور کنند.

ضیا الحق سرحدی رئیس اتاق‎های مشترک تجارت افغانستان و پاکستان می‎گوید، حجم تبادلات تجارتی بین افغانستان و پاکستان که به حدود ۲ میلیارد دالر می‎رسید، در نتیجه مسدود شدن مکرر سرحدات بین دو کشور به ۱،۵ میلیارد دالر کاهش یافته‎است.

به گفته ضیاالحق سرحدی اگر این دو همسایه بتوانند به یک توافق برسند، تبادلات تجارتی بین افغانستان و پاکستان دارای حجم باالقوه سالانه چهار میلیارد دالر است.

حدود دو هزار لاری در منطقه سرحدی تورخم در افغانستان در انتظار عبور از سرحد متوقف شده‎اند.

لعل رحیم شینواری رئیس اتحادیه باربری در شهر لندی کوتل به آژانس خبری اسوشیتد پرس گفته‎است، مسدود بودن طولانی سرحد، تأثیرات خیلی ناگوار بالای اتحادیه آن‎ها و تجارت محلی داشته‎است.

آذرخش حافظی یک عضو کمیته روابط بین‌المللی اتاق‎ تجارت افغانستان می‎گوید، افغانستان و پاکستان به یک قرارداد همکاری‎های منطقوی نیاز دارند و اقدامات سیاسی باعث انهدام جوامع تجارتی هر دو کشور است.

به گفته حافظی همین‌اکنون، قیم مواد در بازارهای کابل افزایش یافته‎است و لازم است تا یک راه حل برای مشکلات زیاد که موجود است، پیدا شود.

XS
SM
MD
LG