لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۲

رادمنش: از درخواست اعزام نیروهای بیشتر امریکایی استقبال می‌کنیم


وزارت دفاع افغانستان از خواست برخی سناتوران امریکایی از کانگرس آن کشور در رابطه به اعزام نیرو بیشتر به افغانستان استقبال می‎کند.

این وزارت می‎گوید، رسیدن در امر مبارزه با تروریزم در کشور بدون کمک و حمایت ایالات متحده امریکا و ناتو امکان پذیر نیست.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، نیروهای امنیتی افغان هنوز هم به آموزش و مشوره دهی نیروهای امریکای نیاز دارند.

رادمنش این سخنان را در حالی بیان می‎کند که برخی از سناتوران امریکایی از کانگرس آن کشور خواسته‎اند تا حکومت امریکا نیرو بیشتر به افغانستان اعزام نماید.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

وی گفت:

" آنچه که تصمیم در باره نیروهای ایالات متحده امریکا در مبارزه علیه تروریزم است آن‎ها در امر مشوره دهی تعلیم و تربیه قطعات ما را همکاری می‎کنند از این مسئله استقبال می‎کنیم به هر صورت ما در امر تعلیم و تربیه مشوره دهی نیروهای ایالات متحده امریکا هنوز هم نیاز داریم. "

رادمنش می‎گوید، هنوز هم قوت‎های هوایی چنانکه باید وظایف شان را بشکل درست انجام دهند اکمال نشده‎اند به گفته وی قوای انجنیری، تکنالوژی، استخباراتی و قوای زرهدار در امر مبارزه با تروریزم به آن حدی که بتوانند تروریزم را از بین ببرند، نرسیده‎اند.

آقای رادمنش با اشاره به فعالیت‎های اخیر پاکستان گفت که ایالات متحده امریکا و کشورهای کمک کننده باید در مورد پاکستان جدی تر شوند تا صلح و ثبات در افغانستان و منطقه تامین گردد.

در این حال یک منبع در داخل حکومت افغانستان که نخواست از وی نام گرفته شود می‎گوید که این خواست سناتوران امریکایی به اساس مذاکرات هیئت افغانی با سناتوران امریکایی صورت گرفته‎است، این هیئت اسناد و مدارک در رابطه به مداخله پاکستان و گراف بلند تهدیدات و فعالیت‎های گروه‎های متعدد تروریستی در افغانستان به آنان ارائه نموده که مورد قناعت سناتوران امریکایی قرار گرفته است.

جان مککین و لیندسی گراهام دو تن از سناتوران امریکایی گفته‎اند، عدم اقدام بر ضد گروه طالبان از سوی نیروهای امریکایی، باعث می‎شود که این گروه دوباره شکل گیرد.

این سناتوران، برای پایان دادن به وضعیت فعلی افغانستان، خواهان اعزام نیرو بیشتر کشور شان به افغانستان شدند.

آنان گفته‎اند که حکومت افغانستان، تنها بالای ۵۷ درصد خاک این کشور حاکمیت و کنترول دارد، در حالی‎که در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۷۵ درصد خاک افغانستان در کنترول و اداره حکومت بود.

از سوی هم شماری از کارشناسان نظامی می‎گویند، اگر نیروهای امریکایی با یک طرح مشخص به افغانستان بیایند در مبارزه علیه تروریزم موثر واقع خواهد شد.

محمد یوسف همت یکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" به نظر من تا زمانی‎که سیاست‎ها در منطقه درست نشود و قناعت همسایه‎ها حاصل شود تا او زمان هر قدر قوت زیاد شود موثر نمی‎باشد اما اگر عساکر با طرح سازنده بیایند در آن صورت موثر می‎باشد."

آقای همت می‎گوید، کشور‌های خارجی به شمول امریکا و سازمان ناتو در کنار افزایش نیرو‌های‌ شان در افغانستان باید در بخش تقویت قوای هوایی افغانستان همکاری بیشتر کنند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG