لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

روسیه: افغانستان جهت بازسازی پروژه‎های شوروی سابق، زمینه مساعد کند


بعد از آنکه سفارت افغانستان در مسکو خواهان کمک روسیه در بازسازی پروژه‎های شد که در دوران شوروی در افغانستان اعمار شده‎اند، وزارت خارجه روسیه می‎گوید که افغانستان باید برای سرمایه گذاری روسیه در این کشور شرایط را فراهم کند.

وزارت خارجه روسیه می‎گوید اگر حکومت افغانستان خواهان بازسازی پروژه‎های شوروی سابق در این کشور می‎باشد باید برای شرکت‎های روسی شرایط لازم را مهیا بسازد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت فعلا در راه سرمایه گذاری روسیه در افغانستان موانع وجود دارد و اگر افغانستان این موانع را از میان بردارد روابط دو کشور به یک فصل نو داخل می‎شود.

قبل ازین رسانه‎های روسیه از قول یک دیپلومات افغان در مسکو گزارش داده بودند که گفته‎است روسیه باید در بازسازی آن پروژه‎های غیر فعال در افغانستان کمک کند که در دوران شوروی سابق بنا شده‎اند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ماریا زاخاروفا
سخنگوی وزارت خارجه روسیه ماریا زاخاروفا

به گفته این دیپلومات تعداد این پروژه‎ها به ۱۰۰ می‎رسد.

​سخنگوی وزارت خارجه روسیه ماریا زاخاروفا روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت برای عملی کردن این خواسته، ضرور است که حکومت افغانستان برای حمایت از سرمایه گذاری روسیه یک سلسله اقدامات را پیش گیرد.

خانم زاخاروفا از مقامات افغان خواست که برای سرمایه گذاران روسی شرایط لازم سرمایه گذاری را فراهم سازند. او افزود اگر این شرایط فراهم شود در آنصورت زمینه برای بازسازی آن پروژه‎های مساعد می‎شود که ده‎ها سال قبل به کمک شوروی سابق در افغانستان ساخته شده بودند.به گفته خانم زاخاروا این پروژه‎ها در آنوقت به رشد اقتصادی افغانستان کمک قابل ملاحظه کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود صحبت در باره کار عملی در این مورد باید با اقدامات عملی همراه باشد.

ماریا زاخاراوفا می‎گوید شرکت‎های روسی برای کمک بهبازسازی تاسیات عامه در افغانستان تلاش کرده‎اند، اما با موانع روبه رو شده‎اند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزوده‎است که آن‎ها از خواست سفارت افغانستان که برای بازسازی پروژه‎های شوری سابق در افغانستان خواهان کمک شده‎اند، استقبال می‎کنند.

خانم زاخاروفا تاکید می‎کند که اگر این کار عملی شود یک فصلی نوی را در روابط روسیه و افغانستان باز می‎کند.

XS
SM
MD
LG