لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۲

خانواده فرخنده: عدالت در خصوص قضیه فرخنده تامین نشده‌است


از حادثه قتل فرخنده به دست شماری از مردان خشمگین در کابل دو سال گذشت اما به باور خانواده فرخنده تا حال عدالت واقعی در خصوص این قضیه تامین نشده‌است.

مجیب الله ملک زاده برادر فرخنده که پس از این رویداد به دلیل تهدید‌های امنیتی همراه با خانواده‌اش در تاجکستان زندگی می‌کند، از شهر دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان در این دو سال نتوانست عاملان قتل وی را مجازات و عدالت را تامین کند.

به گفته وی، هنوز شماری از عاملان قتل خواهرش از سوی نیروهای امنیتی بازداشت نشده‌اند.

وی گفت:

"در کل عدالت از نظر فامیل ما تامین نشده، از نظر فامیل ما چه که از نظر تمام مردم افغانستان و جهان، ما در پی انتقام هیچ وقت نبودیم و ما در پی تامین عدالت هستیم."

دو سال پیش در چنین روزی، فرخنده به اتهام سوختاندن قرآنکریم در برابر زیارت شاه دو شمشیره و در پیش چشم پولیس کابل و در حضور صد‌ها باشنده کابل کشته شد.

مردان خشمگین پس از کشتن، جسد فرخنده را آتش زدند و نیروهای بیشتر پولیس زمانی به ساحه رسیدند که فرخنده دیگر زنده نبود و جسد وی را با خود بردند.

پس از این رویداد و تظاهرات گسترده مردم در کابل، حکومت ۲۹ فرد ملکی را به اتهام دست داشتن در این قضیه بازداشت کرد و نیز ۲۰ مامور امنیتی هم به اتهام اینکه نتوانستند فرخنده را نجات دهند، مورد پیگرد قرار گرفتند.

نجلا راحیل وکیل مدافع خانواده فرخنده می‌گوید، از میان این همه افراد در حال حاضر یازده تن در زندان اند.

به گفته وی حکومت نتوانست تا عدالت را به گونه واقعی در این قضیه تأمین کند.

وی افزود:

"محکمه اول خو به هر صورت یک چهار نفر برای‌شان حکم اعدام صادر شده بود و در محکمه دوم این حکم هم لغو شد و تقریباً از تمام کسانی که تحت نظارت قرار داشتند یازده نفر تحت نظارت ماند و حتی در محکمه اول یک نفر به نام محمود که برائت گرفته بود و در محکمه دوم به ده سال زندان محکوم شد، بالاخره فرار کرد."

اما کسانی که به جرم دست داشتن در کشتن فرخنده زندانی شدند، آیا نسبت به عملکرد‌شان پشیمان شده اند؟

در این باره به سراغ شرف بغلانی در زندان پلچرخی می‌روم، شرف کسی است که پس از کشتن فرخنده در صفحه فیس بوکش نوشت که در کشتن فرخنده دست دارد.

او می‌گوید، کشتن فرخنده برایش یک افتخار است:

"زمانی که کسی به قرآن و دین من تجاوز کند و او شخص زیر پای من بمیرد من کدام عکس‌العمل نشان نمی دهم، کسی که به دین تجاوز کند او که بمیرد یک افتخار است."

در همین حال لوی سارنوالی افغانستان خبر می‌دهد که هنوز دوسیه فرخنده بسته نشده و کسانی که در این قضیه متهم اند، مورد پیگرد قرار دارند.

جمشید رسولی سخنگوی این نهاد در صحبت به رادیو آزادی گفت:

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان
جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان

"در خصوص تعداد اشخاص و افرادیکه در ابتدا گرفتار شده بودند دوسیه‌های‌ شان در ستره محکمه رسیده و اشخاصی که بعداً در جریان فعالیت ارگان‌های کشفی مورد شناسایی قرار گرفته بودند و باید گرفتار می‌شدند، دوسیه یک تعداد‌ شان نهایی و یک تعداد‌ شان هم تحت پروسه قرار دارد."

به گفته سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان، حکومت در هر قضیه و به خصوص قضیه فرخنده عدالت را تامین خواهد کرد.

کشتن فرخنده یکی از رویداد‌های بی‌پیشینه در افغانستان خوانده شده‌است، نهاد‌های مدافع حقوق زنان به این باور اند که سهل انگاری در این قضیه بی‌باوری‌ها را نسبت به کار حکومت در بخش حمایت از حقوق بشر، افزایش خواهد داد.

گزارش: نصرت پارسا

یکی از قاتلان فرخنده: کشتن فرخنده هم اشتباه بود و هم افتخار
please wait

No media source currently available

0:00 0:15:29 0:00

XS
SM
MD
LG