لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۴

پولیس بدخشان: ریزش برف مانع عملیات نظامی در این ولایت شده‌است


در حالیکه زمستان فرصت طلایی بخاطر سرکوب مخالفان مسلح دولت برای نیروهای امنیتی خوانده می‌شود اما برخی مسئولان محلی در ولایات شمال شرق می‌گویند، مخالفان مسلح دولت در این فصل کاملاً سرکوب نشده‌اند.

غلام سخی غفوری قوماندان امنیه بدخشان می‌گوید، عملیات نظامی گسترده که قرار است برای پس گیری ولسوالی‌های وردوج و یمگان راه اندازی شود، به دلیل ریزش برف سنگین و سردی هوا به تأخیر افتاده‌است.

اما آقای غفوری روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که به زودی این عملیات آغاز می‌شود و این دو ولسوالی دوباره از سوی نیروهای امنیتی افغان تصرف خواهد شد.

وی افزود:
"همین اکنون سردی هوا و ریزش برف مانع پیشرفت عملیات است، ما در زمستان چندین عملیات داشتیم و به اثر ریزش برف و سردی هوا نتوانستیم در عملیات موفقیت خوب داشته باشیم، ترس ما این‌است که در عین زمان اگر این عملیات صورت گیرد، نشود که مانند عملیات‌های زمستانی ما موفقیت نداشته باشد که در آن صورت حداقل مشکلات بیشتری خلق نشود."

اما آیا سردی هوا می‌تواند دلیلی باشد برای تأخیر در عملیات نظامی؟

جاوید کوهستانی یکی از کارشناسان مسایل نظامی به این پرسش پاسخ می دهد:

جاوید کوهستانی یکی از کارشناسان مسایل نظامی
جاوید کوهستانی یکی از کارشناسان مسایل نظامی

"این بسیار بهانه های غیر منطقی است که ما بگویم بارندگی های بیشتر و برف باری مانع عملیات‌های ما شده باشد در حالیکه برف باری می‌تواند زمینه فعالیت طالبان را کُند بسازد تا از زمین و هوا قابل شناسایی باشند."

بدخشان در شمال شرق افغانستان موقعیت دارد و با کشور های چین، پاکستان و تاجکستان هم سرحد است.

مقامات محلی این ولایت می‌گویند از دو سال به این سو طالبان بر تمام بخش‌های ولسوالی‌های یمگان و وردوج حاکمیت دارند.

عبدالله ناجی نظری رئیس شورای ولایتی بدخشان در صحبت با رادیو آزادی گفت، در کنار طالبان افغان، تروریست‌های خارجی نیز در این ولسوالی‌ها حضور دارند و حکومت تا هنوز موفق به سرکوب این جنگجویان در این دو ولسوالی نشده‌است.

به گفته وی مخالفان مسلح دولت در کنار این دو ولسوالی در بخش‌های زیاد ولسوالی‌های جرم، راغستان و کوهستان بدخشان نیز فعالیت دارند.

از سوی دیگر گزارش‌ها از ولایت‌های کندز و بغلان می‌رسانند که طالبان در زمستان جاری در این دو ولایت سرکوب نشده‌اند.

امرالدین ولی رئیس شورای ولایتی کندز به رادیو آزادی گفت که تنها مرکز و مراکز ولسوالی‌ها به دست نیروهای دولتی است و طالبان از نگاه اراضی به گفته وی در پنجاه درصد این ولایت حضور دارند.

امرالدین ولی رئیس شورای ولایتی کندز
امرالدین ولی رئیس شورای ولایتی کندز

آقای ولی افزود:
"اگر از نگاه اراضی محاسبه کنیم پنجاه فیصد کندز زیر کنترول مخالفین مسلح دولت و پنجاه فیصد هم زیر کنترول دولت است."

در همین حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در زمستان جاری نیرو های امنیتی عملیات‌های زیادی در بخش‌های از کشور راه اندازی کرده‌اند و به زودی عملیات گسترده نظامی در بدخشان آغاز خواهد شد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت:

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

"پلان داریم و تصمیم گرفته شده تا جا های که تهدید بلند است و یا دشمن آنجا حضور دارد از وجود دشمن پاکسازی شود."

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان همچنان می‌گوید، سردی هوا یکی از دلایل کُندی عملیات‌ها در برخی نقاط کشور بود و اما به گفته وی در زمستان نیرو های امنیتی تلفات زیادی را بر گروه‌های مسلح مخالف دولت به شمول داعش وارد کرده‌اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG