لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

چالش‌ها و دستاوردهای ورزشکاران افغان در ۱۳۹۵


المپیک موازی و غیر متوازن افغانستان، در سال ۱۳۹۵ هجری خورشیدی، روی موفقیت بازیکنان المپیک این کشور سایه افگنده بود.

کمیته ملی المپیک افغانستان با ارائه این مطلب می‎گوید که جنجال‎ها بر سر رهبری این کمیته به ورزش این کشور صدمه وارد کرده و بازیکنان را به چالش کشیده‎است.

سال ۱۳۹۶ در حالی آغاز می‎شود که جنجال‎ها بر سر رهبری کمیته ملی المپیک افغانستان هنوز هم پایان نیافته‎است.

مسئولین این کمیته از دست آوردهای سال گذشته‌شان راضی نبوده و عامل آن را تنش‎های موجود در داخل کمیته ملی المپیک می‎خوانند.

منور شهزاد مسئول نشراتی این کمیته به رادیو آزادی گفت، پولی را که حکومت در سال ۱۳۹۵ به کمیته ملی المپیک اختصاص داده بود توسط آن نه بازی جدید ایجاد شد و نه‌هم روی بازیکنان هزینه شده‎است.

وی افزود:

"راضی به این خاطر نیستیم، چون آن دست آوردهای را که ورزشکاران ما می‎داشت ندارند و پیشرفت که باید می‎داشتیم نداشته‎ایم ۶۵ میلیون افغانی پول که به المپیک پرداخته شده‎است معلوم نیست که کجا مصرف شده‎است نه کدام ورزشکار از آن بیرون از مرز نه کدام میدان ورزشی جور شده‎است همه سردرگم استند."

به اساس معلومات کمیته ملی المپیک افغانستان، در سال ۱۳۹۵ ورزشکاران بخش‎های مختلف در برخی رقابت‎های مهم جهانی چون در المپیک ۲۰۱۶، رقابت‎های جنوب آسیا و ویتنام اشتراک داشتند که با دست آوردهای کم و بیش نیز همرا بوده‎است.

درین حال، اداره کرکت بورد افغانستان که حدود سه ماه قبل در رهبری آن تغییر آمده‎است، ۱۳۹۵ را برای کرکت افغانستان بی‌مثال و سال مملو از موفقیت می‎خواند.

سال ۱۳۹۵ برای این تیم پردست آورد خوانده شده است.
سال ۱۳۹۵ برای این تیم پردست آورد خوانده شده است.

عزیزالله غروال مسئول رسانه‌یی این اداره به رادیو آزادی گفت که بازیکنان افغان در سال ۱۳۹۵ در کنار قهرمانی در مسابقات ۲۰ آوره برخی کشورها را شکست داده و برخی بازیکنان افغان در لیگ‎های منتخب نیز برگزیده شده‎اند.

او افزود:

"در سال ۱۳۹۵ افغانستان در مسابقه با زمبابوی خوب درخشید، در جام صحرا قهرمانی را از خود کردیم، در جام جهانی بیست آوره ویست اندیز را شکست دادیم ما در این سال سه قهرمانی را از خود کرده‎ایم."

بر اساس معلومات کرکت بورد افغانستان، در سال ۱۳۹۵ تعداد از بازیکنان افغان در بازی‎های «آی. پی. ال» هند، کارابین ویست اندیز، «بی. پی. ال» بنگله‌دیش و به «پی. اس. ال» پاکستان به قیمت مناسب فروخته شده‎اند که این دلالت بر موفقیت بازیکنان می‎کند.

اما مسئولین فدراسیون فوتبال در حالی از دست آوردهای‌شان در سال ۱۳۹۵ حرف می‎زنند که تیم ملی فوتبال افغانستان در درجه‌بندی تازه فیفا چند قدم عقب رفته‎است و درمیان ۲۰۴ کشور جهان مقام ۱۵۶را از آن خود کرده‎است.

محمد طاهر رؤفی تخنیک دایرکتر این فدراسیون به رادیو آزادی گفت که این سال برای فوتبال افغانستان سال پر افتخار و پر دست آورد بود.

تیم فوتبال ملی افغانستان در درجه بندی تازه فیفا چند قدم عقب رفته‎است.
تیم فوتبال ملی افغانستان در درجه بندی تازه فیفا چند قدم عقب رفته‎است.

او افزود:

"سال ۱۳۹۵پر افتخارترین سال بود به فوتبال افغانستان ما بار اول در مسابقات مقدماتی جام جهانی اشتراک داشتیم و خوشبختانه ما توانستیم که به مسابقات مقدماتی آسیایی راه یابیم ما مسابقات دوستانه‌ی با لاهور، بنگله‌دیش، تایلند، لبنان، مالیزیا و تاجکستان و کلپ‎های فوتبال افغانستان هم به رسمیت شناخته شد."

بر اساس معلومات فدراسیون فوتبال افغانستان، بازیکنان ملی فوتبال در سال ۱۳۹۵، ۱۶ مسابقه رسمی و دوستانه را انجام داده‎اند که در هفت مسابقه برنده، در هشت آن بازنده و در یکی از این مسابقات مساوی شده‎است.

از سوی هم باشنده‎های کابل در مورد ورزش افغانستان در سال ۱۳۹۵ نظریات متفاوت دارند.

دو تن از آنان در مورد به رادیو آزادی چنین گفتند.

"در کشمکش‎های خود شان استند هیچ توجه به ورزشکاران ندارند آنان را باید در مسابقات بیرون از کشور می‎فرستادند تا آنان می‎توانستند دست‌آورد داشته باشند."

"واقعاً افغانستان خوب تلاش کرد در بخش کرکت افغانستان در سال ۱۳۹۵ خوب درخشید و خوب دست‌آورد داشت و مسابقات در بخش‎های دیگر نیز خوب بود اما مسابقات زیاد صورت نگرفت و دست‌آوردها هم اندک بود."

اما برخی از بازیکنان افغان که در رقابت‎های جهانی از این کشور نمایندگی کرده‎اند وضعیت کنونی المپیک افغانستان را نگران کننده می‎خوانند.

هوتک: ما دو المپیک داریم اما کسی صدای ورزشکاران افغان را نمی‎شنود.
هوتک: ما دو المپیک داریم اما کسی صدای ورزشکاران افغان را نمی‎شنود.

احمد ولی هوتک قهرمان فری فایت در مورد می‎گوید:

"ما دو المپیک داریم اما کسی صدای ورزشکاران افغان را نمی‎شنود و نه‌هم به بازیکنان ورزش کسی اهمیت می‎دهد بناً ورزشکاران افغان با مشکلات زیادی مواجه اند کمیته المپیک را به این مقصر می‌دانم که آنان حلقات مافیایی را شکل داده اند و طوری که لازم است به ورزشکاران کار نمی‎کنند."

فری فایت در سال ۱۳۹۵ یکی از بازی‎های بود که به‌شمول احمد ولی هوتک و عبدالله مبارز برخی از بازیکنان دیگر افغان در آن دست آوردهای چشمگیری داشته‎اند.

احمد ولی هوتک و عبدالله مبارز در این سال در تمام رقابت‎های شان برنده شده‎اند و رقیب‎های هندی، روسی و اوکراینی‌شان را شکست داده‎اند.

در این حال برخی از کاشناسان امور ورزش از یک‌سو در مورد استعداد و دست‌آوردهای ورزش‌کاران افغان حرف می‎زند و از سوی دیگر جنجال‎ها در المپیک را به زیان ورزش این کشور می‎خوانند.

زلاند: به علت مشکلات و نابرابری‎ها در ادارات ورزشی، ما درین سال نظر به سال گذشته متضرر بوده‎ایم.
زلاند: به علت مشکلات و نابرابری‎ها در ادارات ورزشی، ما درین سال نظر به سال گذشته متضرر بوده‎ایم.

سائر زلاند رئیس فدراسیون خبرنگاران ورزشی افغانستان در مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

"به علت مشکلات و نابرابری‎ها در ادارات ورزشی، ما درین سال نظر به سال گذشته متضرر بوده‎ایم اگر ما به مسابقات المپیک توجه کنیم در آن حضور افغانستان بسیار کم‌رنگ حتی به نیست محسوب بود همچنان در مسابقات آسیای جنوبی نیز از افغانستان نمایندگی خوب صورت نگرفت فقط برخی از مسابقات محدود بود که در ان ما دست‌آورد داشته‎ایم."

آقای زلاند وضعیت کنونی کمیته ملی المپیک افغانستان را نگران کننده عنوان کرده می‎گوید اگر این وضعیت چنین ادامه یابد ممکن کمیته ملی المپیک افغانستان از سوی المپیک جهانی به تعلیق مواجه شده که به گفته وی این یک زیان جبران ناپذیر به ورزش افغانستان خواهد بود.

وی افزود که در این حالت نیاز به اجماع ورزشکاران است تا آنان بتوانند ورزش افغانستان به ویژه کمیته ملی المپیک را از بحران کنونی بیرون سازند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG