لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۰

تبصره نیویارک تایمز در مورد برخوردهای مسلحانه حزب جنبش و جمعیت


روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد برخوردهای مسلحانه بین قوماندانان جمیعت اسلامی و جنبش ملی در شمال افغانستان که در آن تعدادی کشته شده‎اند.

در این جنگ‎ها قوماندان ملنگ شامل است که متهم به کشته شدن یک شاگرد مکتب می‎باشد و عضو جمیعت اسلامی است که رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی عبدالله عبدالله هم به آن متعلق می‎باشد، و از طرف مقابل آقای قیساری دخیل می‎باشد که به جنبش ملی معاون اول رئیس جمهور جنرال عبدالرشید دوستم تعلق دارد.

هرچند نظر به خبر اخیر خبرنگار رادیو آزادی این برخوردها اکنون خاموش شده‎اند، اما به نوشته نیویارک تایمز این جنگ‎ها نشان دهنده وضیعت پیچیده سیاسی افغانستان می‎باشد زیرا با وصفی که رهبران این دو حزب در حلقه رهبری حکومت وحدت ملی شامل اند ولی با آن‎هم طرفدران شان با هم دیگر جنگ می‎کنند و سبب قتل و ایجاد مشکلات به مردم می‎شوند.

به نوشته روزنامه این برخوردها یک واقعیت دیگر را نیز در افغانستان برملا می‎سازد که یک تعداد قوماندانانی که در جنگ‎های داخلی افغانستان دخیل بودند، هرچند اکنون جز یک قوه متحد ملی می‎باشند ولی هنوز هم مانند گذشته و دوران جنگ‎های داخلی عمل می‎کنند و علیه یک دیگر از اسلحه کار می‎گیرند.

از سوی هم به نوشته روزنامه این گروه‎ها یکدیگر را متهم می‎سازند که به این برخوردها شکل قومی می‎دهند و از جاهای دیگر طرفداران خودرا برای جنگ با طرف مقابل به این منطقه می‎فرستند.

روزنامه نیویارک تایمز در یک مطلب دیگر خود در باره نا آرامی‎ها و برخوردها در ولایت هلمند مطلبی را به نشر رسانده و به وقایع اخیری که در ولسوالی گریشک این ولایت رخداد و در آن سه سرباز امریکایی زخمی شدند، اشاره می‎کند.

روزنامه می‎نویسد که وضیعت بی ثبات و دشوار هلمند توجه ماموریت ناتو را به این ولایت بیشتر ساخته‎است.

به نوشته نیویارک تایمز در حدود ۳۰۰ سربازدیگر قوای بحری امریکا قرار است در بهار جاری به ولایت هلمند بروند که ماموریت مشورتی امریکا را در خط اول جبهه تغییر می‎دهد و به قوای افغان در اینجا کمک خواهند کرد که از کمربندهای دفاعی و عملیاتی بهتر دفاع کنند.

XS
SM
MD
LG