لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۰

مقامات افغان: ایران جهت جلوگیری از اعمار بندهای برق، طالبان را حمایت می‎کند


حکومت افغانستان برای توسعه زراعت در کشور، در نظر دارد تا پروژه بزرگ اعمار بند آب را در ولایت نمیروز راه اندازی کند.

با اعمار بند کمال خان، ۱۷۵ هکتار زمین آبیاری خواهد شد.

اما اعمار این بند با چالش‌های نیز روبه‌رو است.

حکومت ایران بارها نگرانی و مخالفت‌اش را از اعمار بندها در افغانستان ابراز کرده‎است.

مقام‎های محلی نیمروز ادعا می‌کنند، ایران برای جلوگیری از پروژه‎های بندهای تولید برق در افغانستان طالبان را حمایت می‎کند.

اما انجنیر محمد سمیع والی نیمروز به نیروهای امنیتی افغان باورمند بوده و می‎گوید، آن‎ها به کارشان روی اعمار این بند ادامه خواهند داد.

والی نیمروز: به هیچ صورت اجازه نمی‎دهیم.
والی نیمروز: به هیچ صورت اجازه نمی‎دهیم.

وی افزود:

"به هیچ صورت اجازه نمی‎دهیم که در تطبیق این پروژه مشکلات ایجاد کنند. افغانستان قوای مسلح اردوی ملی و پولیس ملی دارد که از آن حفاظت خواهند کرد و همچنان مردم به این پروژه علاقه‌مند اند و حمایت می‎کنند."

ایران در ماه دسمبر سال گذشته هیئت طالبان را به آن کشور دعوت کرد و قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان اخیراً به کانگرس کشورش گفت که ایران از طالبان حمایت می‎کند.

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا می‎نویسد که یک عضو گروه طالبان که در ۲۰۱۱ میلادی بازداشت شد، اعتراف کرد که ایران برای تخریب بند کمال خان ۵۰ هزار دالر امریکایی و کمک‎های نظامی به این گروه کرده‎است.

این موضوع در حالی مطرح می‌گردد که ایران قبل ازین بار ها این اتهامات را رد کرده‌است.

اندریو سکنلن مسئول بخش محیط زیست افغانستان در سازمان ملل می‎گوید، آب نیمروز منبع اساسی است اما باید روی آن گفت‌وگوهای سیاسی صورت گیرد.

انجنیر محمد سمیع والی نیمروز می‎گوید، قرداد فاز سوم بند کمال خان با یک شرکت ترکی به هزینه هشتاد میلیون دالر امضا شده‎است و کار روی آن عنقریب آغاز خواهد شد.

او افزود:

"پروسه تدارکات بند کمال خان تکمیل شده و از سوی رئیس جمهور تائید هم شده‎است. قرارداد اعمار این بند با یک کمپنی ترکی امضا شده و عنقریب کار روی آن آغاز می‎شود."

آب دریای هلمند به بند کمال خان می‎ریزد.

این دریا از ولایت هلمند سرچشمه و به دریاچه مشترک هامون میان افغانستان و ایران می‎‎ریزد، طول آن یک هزار و یکصد کیلو متر است و سالانه در آن میلیاردها متر مکعب آب جریان پیدا می‎‎کند.

XS
SM
MD
LG