لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۰

مقام‎های هلمند عقب نشینی نیروهای افغان را از سنگین تائید کردند


مقام‎های ولایت هلمند عقب نشینی نیروهای امنیتی افغان را از ولسوالی سنگین تائید کرده‎اند.

حکومت پس از سال‎ها جنگ بلاخره مرکز ولسوالی سنگین را ترک کرد.

سربازان و کارمندان ولسوالی خود را به مرکز لوای دوم قول اردوی ۲۱۵ میوند در منطقه شکرشیری در نزدیک ولسوالی رسانده، جابجا شدند.

هرچند، وزارت دفاع افغانستان از عقب نیشنی نیروها از یک پایگاه عادی خبر داده‎است، اما سخنگوی والی هلمند می‎گوید، آن‎ها بشمول ساختمان ولسوالی و قوماندانی امینه کمپ را ترک کرده‎اند که در سال‎های گذشته از سوی کندک چهارم اردوی ملی استفاده می‎شد.

عمر زواک به رادیو آزادی گفت، هدف اصلی عقب نیشتی نیروهای امنیتی، جلوگیری از صدمه به جان و مال ملکی‎ها است.

نیروهای افغان
نیروهای افغان

او افزود:

"بر اساس یک تکتیک، به خاطر این‎که به غیر نظامیان آسیب نرسد، نیروهای مراکز دولتی را ترک و ساحه دیگر را اختیار کردند. آن‎ها در حال حاضر ساختمان ولسوالی را ترک کرده و در دو کیلومتری ولسوالی حضور دارند."

اما یک منبع از قول اردوی ۲۱۵ میوند در صورت افشا نکردن نام اش به رادیو آزادی گفت، در این اواخر فشارهای امنیتی بالای نیروها زیاد بود، تلفات قوای افغان روز افزودن بود و اکمالات به قوای مستقر در سنگین خیلی مشکل تمام می‎شد.

این منبع افزود، روی این دلایل نیروهای امنیتی مجبور شدند تا منطقه را ترک گویند.

اما سوال در اینجاست که عقب نیشینی نیروها چه عواقب به دنبال خواهند داشت؟

بشیر احمد شاکر مسئول امنیتی شورای ولایتی هلمند می‎گوید، پس از این امکان دارد که فشارها بر شهر لشکرگاه و اطراف آن افزایش یابند.

شاکر: امکان دارد که فشارها بر شهر لشکرگاه و اطراف آن افزایش یابند.
شاکر: امکان دارد که فشارها بر شهر لشکرگاه و اطراف آن افزایش یابند.

او افزود:

"عواقب آن خیلی بد خواهد بود. با در نظر داشت موقعیت ستراتیژیک سنگین شکی وجود ندارد که این منطقه اهمیت خیلی زیاد دارد. استفاده از موقعیت سنگین، چه در قاچاق مواد مخدر و چه در انسجام نیروها، یک فرصتی خوبی برای دشمن به حساب می‎رود."

گفته می‎شود، به سطح کشور تلفات سنگین به نیروهای امنیتی افغان در هلمند و بخصوص در ولسوالی سنگین وارد شده‎است.

مردم می‎گویند، سنگین و مردم آن سال‎هاست که متقبل تلفات می‎شوند، پس در این صورت بهتر می‎بود که نیروها سال‎های قبل این محل را ترک می‎کردند.

رئیس شورای اجتماعی سنگین به رادیو آزادی گفت، در نتیجه نبردهای شدید بین نیروهای دولتی و جنگجویان افراطی در سنگین تعداد زیاد غیر نظامان کشته شده و هزاران تن دیگر آواره و بیجا شده‎اند.

حاجی میراجان می‎گوید، در این حال که بازار و تاسیسات عامه در ولسوالی سنگین از بین رفته‎اند، فیصله حکومت برای ترک نیروها از این منطقه اقدام خوبی نیست.

او گفت:

"به این اقدام ضرورت نبود، نخست اردو، پولیس و حکومت در آن‎جا شهید و زخمی داده‎اند. آن‎ها نه به این قربانیان و نه به تلفات مردم عام ارج گذاشته‎اند و از محل عقب نیشینی کردند. من به این اقدام شان موافق نیستم."

قبل از این، سال گذشته نیروهای افغان ولسوالی‎های موسی قلعه و نوزاد هلمند را ترک کردند و جنگجویان افراطی به قوت هزاران جوان و نوجوان این ولسوالی‎ها جنگ را تا دروازه‎های شهر لشکرگاه رساندند و چیزی باقی نمانده بود که ولایت را نیز تصرف کنند.

سنگین در شمال هلمند در میان ولسوالی‎های موسی قلعه، کجکی، نوزاد و گرشک موقعیت دارد.

سنگین منطقه مهم وصل بین شمال و جنوب افغانستان به شمار می‎رود.

به گفته ناظران اگر وضع به همین منوال دوام کند، جنگجویان مسلح مخالف حکومت به خیلی سادگی می‎توانند فعالیت خود را به شمال توسعه و گسترش دهند.

XS
SM
MD
LG