لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۴

یونیسف: تا ۲۰۴۰ از هر ۴ طفل جهان یک تن با کمبود آب آشامیدنی روبرو خواهد بود


یونیسف یا اداره کودکان سازمان ملل متحد می‎گوید، تا سال ۲۰۴۰ از هر چهار طفل در جهان یک تن آن با کمبود آب آشامیدنی روبرو خواهد بود.

در گزارش تازه اداره یونیسف که به تاریخ ۲۲ مارچ نشر شد، خشکسالی، ارتقای درجه حرارت، سیلاب‎ها، افزایش نفوس و روند شهری شدن دلایل اساسی کمبود آب آشامیدنی خوانده شده‎است.

بر اساس این گزارش تا سال ۲۰۴۰ میلادی، احتمال دارد حدود ۶۰۰ میلیون طفل در مناطقی زندگی کنند که دارای منابع آبی محدود اند.

یک طفل افغان هنگام انتقال آب
یک طفل افغان هنگام انتقال آب

کمبود آب آشامیدنی باعث بیماری‎های مرگباری مانند کولرا و اسهالات خواهد شد.

یونیسف می‎گوید، در حال حاضر حدود ۵۰۰ میلیون کودک در کشورهای زندگی می‎کنند که با کمبود آب آشامیدنی روبرو اند.

بر اساس این گزارش، اگر برای پاک نگهداشتن آب آشامیدنی گام‎های گستره برداشته نشود، اطفال بیشتر در سطح جهان به استفاده از آب‎های ناپاک و غیر صحی مجبور خواهند شد.

آنتونی لک رئیس اجرائیوی یونیسف یا اداره حمایت از کودکان سازمان ملل متحد می‎گوید، میلیون‎ها کودک در سطح جهان از دسترسی به آب پاک آشامیدنی محروم‎اند، این مسئله نه تنها کودکان را با تهدیدهای صحی مواجه ساخته‎است، بلکه یک خطر جدی برای حیات آن‎ها شمرده می‎شود.

سیسیلیا شارپ کارشناس مسایل آب در اداره یونیسف می‎گوید، در آینده تغییر اقلیم جهان در کمبود آب آشامیدنی یک عنصر تاثیر گزار خواهد بود.

در گزارش اخیر اداره یونیسف خشکسالی، ارتقای درجه حرارت، سیلاب‎ها، افزایش نفوس و روند شهری شدن دلایل اساسی کمبود آب آشامیدنی خوانده شده‎است.

یک طفل افغان هنگام نوشیدن آب
یک طفل افغان هنگام نوشیدن آب

در این گزارش همچنان گفته شده‎است که خانم‎ها و دختران روزانه حدود ۲۰۰ میلیون ساعت را برای آوردن و جمع آوری آب مصرف می‎کنند.

اداره یونیسف تخمین می‎کند که ارتقای سطح آب ابحار، باعث سیلاب‎های خواهد شد که با پخش آب‎های ناپاک، مشکلات صحی را به وجود می‎آورند.

در گزارش اخیر اداره یونیسف به خاطر جلوگیری از کمبود آب پاک آشامیدنی پیشنهادهای نیز شده‎است.

یونیسف می‎گوید، حکومت‎ها، شرکت‎ها، فابریکه‎ها و جوامع باید در برابر سیلاب‎ها، خشکسالی‎ها، روند شهری شدن و تغییر اقلیم برنامه‎های را طرح کنند که مصونیت آب‎های پاک آشامیدنی را تضمین می‎کند.

ادارات حکومتی و غیر حکومتی هم باید با تمام قدرت شان آب را حفاظت نموده، در مصرف آن صرفه جویی کنند و در صورت امکان، آب‎های استفاده شده را دوباره تجدید نموده، مصرف کنند.

XS
SM
MD
LG