لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

روبین: امریکا نمی‌تواند افغانستان را از دهشت افگنی مصون سازد


برخی از روزنامه‌ها و نشریه‌های بین‌المللی روی گزارش‌ها در خصوص سقوط ولسوالی سنگین ولایت هلمند تمرکز کرده‌اند.

طالبان به روز پنجشنبه ادعا کردند که این ولسوالی را تصرف کرده‌اند اما حکومت افغانستان می‌گوید که ولسوالی سنگین به طور کامل از کنترول حکومت خارج نشده‌است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت، صرف بعضی از عساکر اردوی ملی بر مبنای پلان این وزارت به منطقه شکرشیلۀ ولسوالی سنگین انتقال شده‌اند.

اما شماری از اعضای شورای ولایتی هلمند می‌گویند که ولسوالی سنگین به دست طالبان افتاده است.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در یک گزارش به اظهارات ضد و نقیض مقام‌های محلی و مرکزی در مورد سقوط ولسوالی سنگین اشاره کرده است.

این روزنامه می‌نویسد، ایتلاف بین‌المللی پیش از آنکه در سال ۲۰۱۳ مسئولیت تامین امنیت ولسوالی سنگین را به نیرو‌های افغان واگذار کند، سربازان بریتانیایی و امریکایی درین ولسوالی در مقایسه به حدود چهارصد ولسوالی دیگر افغانستان تلفات زیادی را متقبل شدند.

به نوشته روزنامه، از آن زمان به بعد صد‌ها تن از نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان در تلاش برای تامین امنیت ولسوالی سنگین کشته شدند.

نیویارک تایمز می‌نویسد که تلاش‌ها و بمباری نیرو‌های خاص امریکا به هدف جلوگیری از سقوط این ولسوالی ظاهراً جلو سقوط آن را نگرفته است.

نشنل انترست

نشریه نشنل انترست با توجه به حملات فزاینده تروریستی در افغانستان، یک مقاله طولانی بارنیت روبین پروهشگر معروف در امور افغانستان و منطقه را نشر کرده‌است.

عنوان این سرمقاله است "امریکا نمی‌تواند افغانستان را به طور کامل از دهشت افگنی مصون سازد."

درین مقاله به تقاضا‌های جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیرو‌های امریکایی و ناتو در افغانستان و سناتوران امریکایی در زمینه اعزام نیرو‌های بیشتر به افغانستان اشاره شده‌است.

بارنیت روبین می‌گوید، مفهوم صلاحیت‌های اضافی و نیرو‌های اضافی این خواهد بود که نیرو‌های امریکایی بار دیگر در جنگ با طالبان به طور مستقیم دخیل شوند و این کار زندگی مردم عام را دیگر هم با تهدید رو به رو خواهد کرد.

به گفته نویسنده مقاله، ارسال عساکر اضافی به افغانستان وضعیت آشفته این کشور را اندکی تغییر خواهد داد اما سبب طولانی شدن جنگ خواهد شد.

آقای روبین با اشاره به پالیسی فعلی امریکا در منطقه می‌گوید که به اساس این پالیسی کارِ برای تغییر وضعیت جیوپولتیک در مناطق میان افغانستان و پاکستان که زمینه را برای تروریزم بین‌المللی فراهم کرده انجام نمی‌شود.

به گفته وی صرف از طریق سیاسی می‌شود که برای وضعیت موجود راه حل دریافت کرد.

بارنیت روبین در این مقاله می‌افزاید، دهشت افگنی به خاطر موجودیت دهشت افگنان نیست و نه هم این پدیده با کشتن دهشت افگن از بین می‌رود.

در مقاله گفته شده است که طالبان در نتیجه فشار جنگ سرد و در اثر رقابت‌های منطقوی که باعث سقوط دولت افغانستان برای چند دهه شد به وجود آمدند.

بارنیت روبین در این مقاله می‌نویسد که شبکه القاعده تولید عرب‌ها است که پس از همکاری با مجاهدین افغان در برابر شوروی در نتیجه نبود دولت در منطقه رُشد کرد.

وی می‌گوید، داعش که نتیجه تهاجم امریکا در عراق است از شرایط مشابه در مناطق میان افغانستان و پاکستان برای تقویت خود استفاده می‌کند.

XS
SM
MD
LG