لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۵

سیگار: شماری از صاحب منصبان امریکایی میلیونها دالر را دزدیده‌اند


جان سوپکو سرمفتش خاص برنامه‌های بازسازی امریکا در افغانستان
جان سوپکو سرمفتش خاص برنامه‌های بازسازی امریکا در افغانستان

صاحب منصبان اردوی امریکا در افغانستان ده‌ها میلیون دالر را از برنامه‌های بازسازی افغانستان دزدیده اند. در این مورد سرمفتش خاص مصارف بازسازی امریکا در افغانستان معلومات داده است.

سرمفتش خاص برنامه‌های بازسازی امریکا در افغانستان جان سوپکو روز پنجشنبه در سخنرانی در پوهنتون دیوک اظهار داشت که بیش از یک میلیارد دالر کمک های امریکا در افغانستان بطور سؤال برانگیز مصرف شده است.

به گفته او یک میلیارد دالر دیگر از پول مالیه دهندگان امریکا در نتیجه جریمه‌ها، بازپس گیری، حصول و صرفه جویی در مصارف بدست آمده‌است.

به گفته دفتر سرمفتش بازسازی امریکا در افغانستان سیگار این پول‌ها بعد از ۱۰۴ بازداشت، ۱۴۴ اتهام جنایی و ۱۰۹ حکم جرم و اقرار گناه حاصل شده است.

از جمله این یک میلیارد دالرو ۲۷ اعشاریه هفت میلیون آن در نتیجه تحقیقات در ایالت کارو لاینای شمالی بدست آمده است.

تا حال امریکا ۱۱۷ میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان مصرف کرده که نسبت به مارشال پلان برای بازسازی جرمنی بعد از جنگ جهانی دوم بیشتر می‌باشد. علاوه بر آن امریکا تعهد کرده است که تا سال ۲۰۲۰ سالانه پنج تا شش میلیارد دالر دیگر برای بازسازی افغانستان مصرف می‌کند.

به گفته جان سوپکو این پول‌ها مصارف جنگ را در افغانستان در بر ندارد. در بین بازداشت شدگان به گفته سیگار چهار صاحب منصب نظامی امریکا شامل می‌باشند که با ۱۱۴ درخواست تقلبی پطرول و فروش آن در بازار سیاه ده میلیون دالر را اختلاس کرده‌اند.

سیگار همچنان در مورد تحقیقات در رابطه با دو عضو قوای خاص امریکا سخن می‌گوید که در مزایده‌ها برای قراردادها ۲۱۵ هزار دالر را به جیب انداخته اند.

این افراد به گفته سیگار پول را با حواله پوستی به خانواده‌های خود فرستاده‌اند.

سرمفتش خاص بازسازی امریکا برای افغانستان جان سوپکو می‌گوید، برای ده‌ها میلیارد دالر مصارف امریکا در افغانستان تفتیش بسیار ضعیف بود که این عمل درجه فساد اداری را که بی‌آنهم در افغانستان وجود داشت بسیار بلند برد.

امریکا ۷۰ میلیارد دالر را برای قوای امنیتی، اردو و پولیس افغانستان مصرف کرده و مالیه دهندگان امریکایی تنها معاش این سربازان را نمی‌دهند بلکه نان، تعلیم، تربیه، تجهیز، مواد سوخت و اسلحه آن‌ها را نیز تمویل می‌کنند.

به گفته جان سوپکو یکی از ناکامی‌های اساسی مصرف هشت و نیم میلیارد دالر برای مبارزه با مواد مخدر می‌باشد که بعد از ۱۵ سال تولید آن مثل قبل است.

علاوه بر آن به نوشته سیگار امریکا ۲۰ طیاره ترانسپورتی را به ارزش ۴۰۰ میلیون دالر از ایتالیا برای اردوی افغانستان خریداری کرده و دیرتر معلوم شده است که این طیاره ها از کار نیستند و برای از بین بردن هر یک از آنها ۱۰۰ هزار دالر دیگر مصرف شده است.

جان سوپکو سرمفتش خاص بازسازی امریکا بسیار مثال‌های دیگری را می‌آورد که پول‌های بازسازی امریکا در افغانستان حیف و میل شده‌اند، از جمله ساختن یک ستیشن گاز به ارزش ۴۳ میلیون دالر در حالی که در افغانستان هیچ موتری با گاز طبیعی حرکت نمی‌کند و خرید بزهای ایتالوی به ارزش شش میلیون دالر که بعداً اکثریت این بزها در افغانستان مرده‌اند و پروسه نسل گیری از آن‌ها موفق نبوده‌است.

جان سوپکو گفته است امریکا بسیار شفاخانه‌ها و مکاتب را در افغانستان آباد کرده ولی معلوم نیست که امروز آن‌ها در چه وضع می‌باشند و به چه ترتیب کار می‌کنند.

XS
SM
MD
LG