لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۴

ویسا: اظهارات کرزی در تضاد با پیام‌های مقامات حکومت قرار دارد


مداخلات و نفوذ روسیه در افغانستان، آوازه ها در مورد عدم اشتراک امریکا در نشست مسکو در باره افغانستان و تاثیرات آن بالای این‌کشور مهمترین عناوین روزنامه های چاپ امروز کابل را تشکیل می‌دهند.

ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله اش در این باره نوشته است که حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در پیام اش به مناسبت سال نو، آینده افغانستان را خطرناک خوانده و گفته است که این‌کشور بجای همکاری های منطقوی به میدان جنگ‌های نیابتی مبدل شده‌است.

سرمقاله نویس می‌گوید، آقای کرزی در پیام اش از امریکا نیز خواسته است تا در امر مبارزه با تروریزم با کشورهای منطقه بجای تقابل راه همکاری را در پیش گیرد.

به باور سرمقاله نویس، اظهارات رئیس جمهور پیشین در تضاد با پیام‌های مقامات حکومتی افغانستان قرار دارد چون به نوشته سرمقاله نویس، مقامات حکومت وحدت ملی آینده این‌کشور را روشن خوانده‌اند.

اصلاح

روزنامه اصلاح در مطلبی به عدم اشتراک امریکا در نشست مسکو پرداخته است.

نویسنده مطلب گفته است که نشست مسکو در باره صلح افغانستان به ابتکار روسیه برگزار می‌شود و واشنگتن از اشتراک در آن خودداری می‌کند.

در مطلب به نقل از یک مقام وزارت خارجه امریکا که نخواسته از وی نام گرفته شود آمده‌است که امریکا بخاطری در این نشست شرکت نمی‌کند که در باره آن از قبل مشوره صورت نگرفته است.

آژانس خبری اسوشیتد پریس به نقل از این مقام وزارت خارجه امریکا گفته است که آنان نمی‌دانند روسیه با برگزاری این نشست چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

اما نویسنده مطلب نوشته است که تا هنوز در این زمینه مقامات امریکایی بگونه رسمی ابراز نظر نکرده‌اند.

سرخط

روزنامه سرخط در مطلبی به همکاری و کمک‌های روسیه با طالبان مسلح پرداخته است.

در مطلب گفته شده که جنرال کورتیس سکاپاروتی یک مقام امریکایی به کمیته خدمات نظامی سنای ایالات متحده گفته است که آنان در این اواخر شاهد نفوذ روز افزون روسیه در افغانستان و منطقه هستند.

در مطلب به نقل از این مقام امریکایی آمده‌است که مداخلات روسیه ممکن تا حدی باشد که به طالبانی که در برابر نیروهای امریکایی و ناتو می‌جنگند سلاح نیز می‌دهد.

نویسنده مطلب نوشته است که جنرال جان نیکلسن قوماندان ماموریت حمایت قاطع در افغانستان نیز پیش از این گفته است که روسیه نه تنها از طالبان حمایت دپلوماتیک می‌کند بلکه سلاح و مهمات نیز در اختیار این گروه قرار می‌دهد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG