لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۸

نشنل انترست: راه تامین صلح در افغانستان، آشتی گروه‌های مخالف است


روزنامه واشنگتن پست در باره تطبیق توافقنامه حکومت با حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار و موانع در برابر ورود او به کابل مقاله را به نشر رسانده، در قسمتی از آن به قول از قریب الرحمن سعید سخنگوی حکمتیار می‎نویسد: "اکنون توافق شده و راه برگشت ندارد، حکمیار به حیث رهبر بر می‎گردد و این در پروسه صلح افغانستان یک کمک بزرگ به شمار می‎رود."

به گفته آقای سعید، شماری زیاد مردم برای استقبال حکمتیار جمع می‎شوند و تجمع هواداران او نشان دهنده محبوبیت حکتمیار در میان مردم است.

در قسمتی از مقاله نشر شده در روزنامه واشنگتن پست آمده‎است که حکمتیار، در اصول پذیرفته که جنگجویان حزب اسلامی را خلع سلاح می‎کند، قانون اساسی افغانستان را می‎پذیرد و داخل زندگی سیاسی در این کشور می‎شود.

در بدل آن، حکومت افغانستان از اتهامات بر وی در ارتباط به جنگ‎های داخلی افغانستان می‎گذرد، به او اجازه فعالیت‎های سیاسی آزاد می‎دهد و برای تامین امنیت وی اقداماتی را روی دست می‎گیرد.

نویسند این مقاله روزنامه واشنگتن پست در ادامه می‎نویسد که یک ماه پس از امضای توافقنامه صلح سخنگویان هر دو طرف در برخی مسایل مهم نظریات مخالف داشتند.

به گفته روزنامه، حکمتیار می‎خواهد، محافظانش را با خود به کابل بیاورد، اما حکومت می‎گوید، نیروهای امنیتی افغان امنیت وی را تامین می‎کنند. حکمتیار می‎خواهد که ده‎ها تن زندانیان وی رها شود، اما حکومت می‎گوید، شماری از آن‎ها رها خواهند شد.

حکمتیار همچنان می‎خواهد که به ده‎ها هزار مهاجران هوادارش یک نمره زمین توزیع شود، اما حکومت این را ناممکن می‎داند.

نشنل انترست

نشریه نشنل انترست درباره طولانی ترین جنگ امریکا، یعنی جنگ افغانستان و عدم موثریت دخالت نظامی این کشور در این جنگ مقاله را به نشر رسانده‎است.

نشریه به خواست اعضای پیشتاز کانگرس امریکا اشاره کرده که می‎خواهند امریکا، با عساکر موجود و یا با افزایش تعداد بیشتر سربازان امریکایی در افغانستان ، به مبارزه خود ادامه دهد.

اما نشریه نشنل انتریست می‎گوید، جنگ نظامیان امریکایی در افغانستان در دوران سه رئیس جمهور امریکا، دو رئیس جمهور افغانستان و شماری زیادی از قوماندانان امریکایی بدینگونه دوام دارد.

به باور نویسنده مقاله نشریه نشنل انترست، تامین صلح و ثبات در افغانستان تنها از راه‎های ممکن است که پیشتر از آن طریق آرامش در افغانستان حکمفرما بود.

نویسند، راه برقرار صلح در افغانستان را، به آشتی و مصالحه در میان گروه‎های مختلف، مراکز گوناگون قدرت و اقوام ساکن در این کشور، منوط می‎داند.

نشریه به تجربه ناکام شوروی وقت در افغانستان اشاره کرده می‎گوید مداخله نظامی خارجی در افغانستان نه تنها که در تامین صلح و ثبات کمک نکرده، بلکه، حضور این نیروها در افغانستان برای افغان‎ها به یک علت عمده مقاومت مبدل شده‎است.

نویسنده مقاله می‎نویسد، این موضوع که افغانستان هدیره از امپراطوران است، از یک چیزی خالی نیست.

XS
SM
MD
LG