لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

آزاد: ساخت موانع در امتداد دیورند بدون تفاهم با افغانستان غیر عملی است


حکومت افغانستان اقدام پاکستان مبنی بر ساخت موانع در امتداد خط فرضی دیورند را یک جانبه خوانده و از پاکستان می‎خواهد که هر اقدامی که در امتداد خط دیورند به اجرا گذاشته می‎شود باید در تفاهم با حکومت افغانستان صورت گیرد.

حکومت افغانستان می‎گوید هر گونه اقدام از سوی پاکستان بدون توافق با حکومت این کشور در امتداد خط فرضی دیورند بی‌نتیجه بوده و در بهبود وضعیت امنیتی کمک نمی‎کند.

خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت خارجه روز یکشنبه این مطلب را در واکنش به آغاز کار ساخت موانع از سوی پاکستان در امتداد خط فرضی دیورند بیان کرد.

آزاد: هر گونه اقدامی را که روی دست می‎گیرد باید با موافقت جمهوری اسلامی افغانستان باشد.
آزاد: هر گونه اقدامی را که روی دست می‎گیرد باید با موافقت جمهوری اسلامی افغانستان باشد.

آزاد گفت:

"دولت افغانستان هر گونه اقدامات در امتداد خط فرضی دیورند را که بدون توافق دو طرف صورت می‎گیرد، غیر مؤثر، ناکارا، غیر عملی و بدون نتیجه می‎داند و به همین اساس خواست حکومت افغانستان از پاکستان این است تا هر گونه اقدامی را که روی دست می‎گیرد باید با موافقت جمهوری اسلامی افغانستان باشد."

این در حالیست که به تازگی جنرال قمر جاوید باجوه لوی در ستیز ارودی پاکستان هنگام سفرش به منطقه قبایلی مهمند از آغاز کار ساخت موانع در امتداد خط فرضی دیورند پرده برداشت.

در گزارش‎ها به نقل از آقای باجوه گفته شده‎است که وی مناطق مهمند و باجور ایجنسی را دارای تهدید بلند خوانده و گفته‎است که ایجاد موانع در آن مناطق از اولویت‎های کلیدی اردوی پاکستان است.

پیش از این طارق فاطمی مشاور صدراعظم پاکستان گفته بود که آن‎ها در حال عملی کردن میکانیزم اداری سرحدات هستند و با ایجاد پوسته‌های تفتیش در امتداد سرحد با افغانستان موانع را ایجاد می‌کنند.

درین حال کمیسیون امنیت داخلی و سرحدات ولسی جرگه می‎گوید که حکومت افغانستان باید مشکلات موجود در خط فرضی دیورند میان دو کشور را با پادر میانی ملل‌متحد حل سازد.

صالح: این برای ما یک مشکل بزرگ است.
صالح: این برای ما یک مشکل بزرگ است.

صالح محمد صالح یک عضو این کمیسیون افزود:

"من فکر می‎کنم این برای ما یک مشکل بزرگ است و افغانستان باید این ظرفیت را در خود پیدا کند که با پاکستان نشسته و در نظارت ملل‌متحد برای این مشکل راه حل را پیدا کند."

این بار نخست نیست که پاکستان دست به چنین اقدام در امتداد خط دیورند می‌زند بلکه پیش از این نیز پاکستان دست به ساخت دروازه تورخم و ایجاد پوسته‎ها زده است.

آن کشور در ماه فبروری پس از حمله بر زیارت شهباز قلندر در ایالت سند راه‎های تورخم و سپین‌بولدک را بروی رفت و آمد مسافرین و اموال تجارتی برای مدتی مسدود ساخت.

پاکستان مدعی است که این‌گونه حمله‌ها توسط جنگجویان انجام می‎شود که مراکز ‌شان در افغانستان است و از طریق راه‌های سرحدی وارد پاکستان می‎شوند.

اما کابل همواره این ادعاها را رد کرده و از اسلام‌آباد خواسته‎است که لانه‎های امن گروه‎های تروریستی را در خاک آن کشور نابود کند.

خالد سادات کارشناس روابط بین‌المللی نیز به همین نظر است و می‎گوید پاکستان برای تطبیق اهداف‌اش ورود تروریستان را به آن کشور بهانه قرار می‎دهد.

سادات: این‎ها بلاخره برای اقدامات خود شان یک توجیه پیدا می‎کنند
سادات: این‎ها بلاخره برای اقدامات خود شان یک توجیه پیدا می‎کنند

او افزود:

"وقتی که پاکستان ادعا می‎کند که تروریستان از خاک افغانستان به پاکستان میایند تهدیدی برای پاکستان استند، پس در انگلستان، فرانسه، بلجیم و بروکسل حملات تروریستی که صورت می‎گیرد آن‎ها با افغانستان سرحدی ندارند، این‎ها بلاخره برای اقدامات خود شان یک توجیه پیدا می‎کنند مگر از نگاه منطق و حقوق هیچ نوع توجیهی نمی‎داشته باشد."

آقای سادات ادامه اقدامات اخیر در امتداد خط دیورند از سوی پاکستان را خطرناک خوانده و می‎گوید اگر از آن جلوگیری نشود منتج به مشکلات بیشتر میان ملت‎های دو کشور شده و عواقب ناگواری را در قبال خواهد داشت.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG