لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

فوربس: برای سرکوبی داعش در ننگرهار باید از کشت کوکنار جلوگیری شود


مجلۀ امریکایی فوربس درشمارۀ اخیر خود پیشنهاد کرده‎است که برای سرکوبی گروه داعش در ننگرهار باید از کشت کوکنار درین ولایت جلوگیری شود.

مجله در اشاره به حملۀ اخیر بر شفاخانۀ سردار محمد داوود خان در کابل می‎نویسد که این حمله یک اقدام تلافی جویانه در برابر عملیات شاهین ۲۵ در ننگرهار بود.

نظامیان افغان گفته‎اند که دراین عملیات حدود ۲۵۰ نفر از شبه نظامیان داعش کشته شده‎اند.

مجلۀ فوربس در یاد آوری از حملات اخیر گروه داعش در افغانستان می‎نویسد که ادامۀ عملیات در برابر این گروه یک ضرورت است ولی داعش بعد از تلفات در شرق افغانستان با استخدام نفرات جدید از آنسوی سرحد از پاکستان خود را دوباره اکمال می‎کند.

مجله می‎نویسد که داعش و دیگر گروه‎های افراطی از عواید تریاک خود را تمویل می‎کنند.

فوربس در ادامه می‎نویسد که یکی از علت‎های افزایش ۴۳ فیصدتولید مواد مخدر در سال ۲۰۱۶ در افغانستان ترویج یک نوع تخم کوکنار میان بزگران است که در چین تولید شده‎است.

نیوز ویک

یک مجلۀ دیگر امریکایی نیوز ویک هم در شمارۀ اخیر خود یک مطلب برای ضعیف ساختن داعش در افغانستان نشر کرده‎است.

مجله این سوال را مطرح می‎سازد که چرا این گروه موفق نشد که خلافت خود را در افغانستان اعلان کند؟

نیوز ویک می‎نویسد که موقف این گروه در افغانستان روز به روز ضعیفتر می‎شود. در حالیکه نیروهای افغان و بین المللی مناطق بسیاری را از داعش پس گرفته‎اند، اردوی امریکا وعده نموده که این گروه را تا پایان سال جاری از میان خواهد برداشت.

نیوز ویک در ادامه از قول یک کارشناس شبکۀ تحلیل گران افغان می‎نویسد که هرچند افغانستان از بنیان گزاران جهاد در زمان معاصر پنداشته می‎شود ولی این یک شکست افتضاح آمیز برای داعش است که بازهم نتوانسته‎است درین کشور برای خود جای پای درست کند.

نیوز ویک در ادامه می‎نویسد که گروه داعش که دونیم سال پیش توسط قوماندان‎های ناراضی از طالبان پاکستانی تشکیل شد صرف یک منطقۀ نسبتا بسیار کوچکی را در شرق افغانستان زیر تصرف خود دارد.

مجله می‎نویسد که تلاش‎های به اهتزاز در آوردن بیرق سیاه این گروه در تمام سرزمین افغانستان رو به زوال به نظر می‎رسد.

XS
SM
MD
LG