لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

ستره محکمه افغانستان اظهارات اخیر اتحادیه اروپا را دور از انصاف خواند


ستره محکمه افغانستان، اظهارات اخیر اتحادیه اروپا در باره بی‌اعتمادی مردم نسبت به قضای افغانستان را رد کرده و آن را به دور از انصاف خوانده‎است.

این نهاد یک روز پس از اظهارات سخنگوی دفتر اتحادیه اروپا در کابل مبنی بر این‎که موجودیت فساد باعث رجوع افغان‌ها به محاکم مخالفین مسلح دولت شده‌است را رد کرده و آن را به دور از انصاف خوانده‎است.

عبدالله عطایی سخنگوی این نهاد روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، در یک سال اخیر اصلاحات گسترده در قضای افغانستان به میان آمده و اعتماد مردم نیز نسبت به کار نهادهای قضایی بیشتر شده‎است.

عطایی: رهبری قوه قضائیه برای آوردن اصلاحات، تلاش جدی به خرج داده‎است.
عطایی: رهبری قوه قضائیه برای آوردن اصلاحات، تلاش جدی به خرج داده‎است.

عطایی گفت، تغییر و تبدیلی حدود هفتصد قاضی بخشی از این اصلاحات را تشکیل می‎دهد.

عطایی همچنان با اشاره به ارتقای دیوان ستره محکمه از پنج به هشت دیوان برای رسیدگی به موقع به قضایا گفت، بازداشت ۱۲۱ تن که در میان‌شان شماری از قاضی‎ها، سارنوالان و وکلای مدافع نیز شامل اند، نشان می‎دهد که رهبری قوه قضائیه برای آوردن اصلاحات، تلاش جدی به خرج داده‎است.

به‌گفته سخنگوی ستره محکمه، بنا بر همین دلایل گزارش و اظهارات اخیر اتحادیه اروپا در باره قوه قضائیه بی‌اساس است.

وی افزود:

"یعنی مخالف با انصاف است که در رابطه با قوه با این عظمت و با این اعتماد و با این خدمت‌گذاری و با این شفافیت، بیاید یک نفر در یک سطر بگوید که مردم اعتماد ندارد، کدام مردم؟ تو از کجا فهمیدی؟ هیچ انسانی که سرو کاری با قانون داشته باشد و با منطق انسانی داشته باشد، چنین حکمی نمی‎کند."

این در حالیست که یک روز پیش اتحادیه اروپا در افغانستان گفته‎است، موجودیت فساد در ارگان‌های عدلی و قضایی کشور سبب شده تا مردم در مناطق دوردست برای حل قضایای‌شان بجای حکومت به مخالفین مسلح دولت مراجعه کنند.

این اتحادیه می‎گوید، مردم در اکثر مناطق این کشور از بی‌عدالتی رنج می‎برند.

سخنگوی این اتحادیه روز یک‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت باید برای جلوگیری از فساد در ادارات قضایی به‌گونه جدی تلاش کند.

عبدالله یادگاری سخنگوی این اداره همچنان گفته‎است، مردم در اکثر ولایت‌ها سکتور قضایی را به دیده مراکز فساد می‎نگرند.

در همین حال، اکرام افضلی رئیس دیده‌بان شفافیت که روز دوشنبه با رادیو آزادی صحبت می‎کرد گفت، بر اساس نظر سنجی‎های آنان مردم بیشترین رشوه را به نهادهای قضایی می‎پردازند.

افضلی: قوه قضائیه آماده این نیست که بپذیرد که فساد گسترده در این نهاد وجود دارد.
افضلی: قوه قضائیه آماده این نیست که بپذیرد که فساد گسترده در این نهاد وجود دارد.

افضلی افزود:

"به جای این‎که کمی و کاستی‎ها را در قوه قضائیه بپذیرند و فساد گسترده را که در قوه قضائیه وجود دارد را بپذیرند، زیادتر تلاش کردند که گزارش‎ها و مطالعات را که ما انجام دادیم بی‎بنیاد بخوانند و این خودش نشان دهنده این است که قوه قضائیه آماده این نیست که بپذیرد که فساد گسترده در این نهاد وجود دارد."

آقای افضلی می‎گوید، بر اساس سروی‎های که آنان انجام داده‎اند، مردم نهادهای قضایی را از جمله فاسدترین نهادهای می‎دانند و اعتماد مردم نسبت به این نهادها کم است.

به‌گفته وی، ستره محکمه باید به جای رد نظرسنجی و سروی‎ها، آماده شود تا فساد را از قوه قضائیه برچیند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG