لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

مقامات: پاکستان مردم برخی مناطق کنر را اخراج و پوسته ایجاد کرده‌است


شورای ولایتی کنر ادعا می‌کند که در سالیان اخیر اردوی پاکستان با حملات توپچی و راکتی مناطق زیاد را در این ولایت از باشنده‌گان آن تخلیه نموده و مخالفان مسلح حکومت افغانستان را در آن جابجا کرده‌است.

به‌گفته حاجی محمد صافی رئیس شورای ولایتی کنر، بعد هم اردوی پاکستان در این مناطق پوسته‌‌های شان را افراز نموده و این پیشروی همچنان ادامه دارد.

حاجی محمد صافی در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"آن‌ها در منطقۀ مایاسر ولسوالی خاص کنر، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر در این طرف از خط فرضی دیورند تأسیسات اعمار کرده‌اند. در مناطق سپینه څوکه، بختي کنډو، چلتنې، ډوزسر، مېټۍکنډو، ننګه سر و ګلاب پړۍ نیز کار آن‌ها ادامه دارد."

صافی: اردوی پاکستان در این مناطق پوسته‌‌های شان را افراز نموده‌است.
صافی: اردوی پاکستان در این مناطق پوسته‌‌های شان را افراز نموده‌است.

حاجی محمد صافی رئیس شورای ولایتی کنر می‌گوید، اردوی پاکستان در جریان پیشروی‌اش در داخل قلمرو افغانستان، به‌طور بی‌رحمانه جنگلات را نیز قطع می‌کند.

حاجی محمد صافی می‌افزاید:

"اره‌های برقی را در جنگلات نصب کرده‌اند، درخت‌ها را قطع نموده، به آن‌سوی سرحد انتقال می‌دهند. بالای مردم فشار آورده، برای‌شان گفته اند که به مهمند ایجنسی بروید و برای‌تان دو کمپ ساخته شده‌است، یا به مناطق هموار خاص کنر بروید که ما در این جا تأسیسات می‌سازیم."

باشنده‌گان محل می‌گویند، اردوی پاکستان خانه‌‌های شان را مورد هدف مرمی‌های توپ قرار داده و آن‌ها را مجبور به ترک مناطق‌شان کرده‌است.

وی افزود:

"نام من ولایت خان است، نخست خانه‌های ما را در بری مایا بعد هم خانه‌های مناطق خدنگ تنگی و شاتی تنگی را گلوله باران کردند. مناطق ما را تخلیه کردند. پاکستان می‌خواهد که در مناطق تخلیه شده، پوسته‌های خود را بسازد."

با آن‌که جمعه گل همت قوماندان امنیۀ ولایت کنر در مورد اعمار پوسته‌های اردوی پاکستان در این سوی خط دیورند چیزی نگفته است، ولی می‌گوید که پاکستان با گلوله باری ولایت کنر می‌خواهد مناطق سرحدی را از باشنده‌گان آن تخلیه نموده و در آن‌جا گروه‌های شورشی را جابجا کند.

جمعه گل همت قوماندان امنیه ولایت کنر می‌گوید:

"همسایه ما پاکستان همواره در مسایل داخلی افغانستان مداخله کرده است. گلوله باری راکتی آن‌ها بر درۀ شونکری، شالی ولی و ولسوالی دانگام ادامه دارد. این هدف مغرضانه آن‌هاست که می‌خواهند در آن مناطق دشمنان مردم و حکومت افغانستان را جابجا کنند. نخست ولایت کنر، زون شرق و بعد در همۀ کشور اعمال تروریستی و تخریبی را انجام بدهند."

در حالیکه شورای ولایتی کنر از پیشروی اردوی پاکستان در قلمرو افغانستان صحبت می‌کند و این ادعا توسط منابع رسمی و مستقل تائید نشده‌است، اخیراً قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان، باجور و مومند ایجنسی که با ولایت کنر همسرحد است را مناطق خطرناک خوانده گفت، قبل از همه، سرحدات این منطقه سیم خاردار گرفته خواهد شد.

این در حالیست که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان گفته‌است، تحرکات نظامی پاکستان در امتداد خط دیورند در امر مبارزه با تروریزم مساعدت نخواهد کرد.

عبدالغفور لیوال سرپرست وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان نیز گفته‌است، در مورد اعمار موانع سرحدی در امتداد خط دیورند با جانب افغانستان صحبت نشده و هر نوع اقدام یک‌جانبه در این مورد برای حکومت و مردم افغانستان قابل پذیرش نیست.

مرتبط

XS
SM
MD
LG