لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

خوشبینی افغانستان در مورد کسب عضویت شورای حقوق بشر ملل‌متحد


افغانستان برای کسب عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد تلاش‌های همه‌جانبه را آغاز کرده‌است.

وزارت امور خارجه افغانستان می‌گوید، این تلاش‌ها از ماه‌ها به این‌سو و از زمان کاندید شدن این‌کشور برای حاصل کردن عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد ادامه دارد.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت که روز سه شنبه در یک نشست خبری جزئیات سفر صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان به امریکا را ارائه می‌کرد گفت، آقای ربانی در این سفر با سرمنشی سازمان ملل‌متحد دیدار کرده و از او خواسته تا افغانستان را در راستای به دست آوردن عضویت شورای حقوق بشر این سازمان، همکاری کند.

آقای مستغنی گفت، با تلاش‌های که در این زمینه صورت می‌گیرد، انتظار می‌رود تا افغانستان دراین اقدام‌اش موفق شود.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وی گفت:

"با در نظرداشت روند بسیار خوب و موفق لابی‌گری را که جمهوری اسلامی افغانستان در این زمینه طی کرده و وزارت امور خارجه و دولت افغانستان امیدواری زیاد دارد که این آرزوی افغانستان محقق شود و افغانستان عضویت شورای حقوق بشر ملل‌متحد را برای سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ کسب کند."

آقای مستغنی همچنان می‌گوید، وزیر امور خارجه افغانستان در این سفر در کنار ملاقات با انتونیو گوترس سرمنشی سازمان ملل‌متحد، با وزیران خارجه و دفاع، مشاور امنیت ملی و برخی سناتوران و اعضای کانگرس امریکا نیز دیدار کرده‌است.

به‌گفته وی، مقام‌های امریکایی نسبت به دوام همکاری‌های واشنگتن با کابل در عرصه‌های مختلف به‌شمول امنیت، تأکید کرده‌اند.

شورای حقوق بشر، یکی از نهاد های سازمان ملل‌متحد است که در سال ۲۰۰۶ قطع‌نامه ایجاد آن از سوی مجمع عمومی این سازمان، تصویب شد.

متعهد بودن به ارتقا و حمایت حقوق بشری یکی از شرایط عمده به دست آوردن عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد می‌باشد و در صورتی‌که یکی از کشور های عضو حقوق بشر را به‌طور منظم نقض کند، مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد می‌تواند عضویت آن کشور را لغو نماید.

با این حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از اقدام و تلاش‌های حکومت این‌کشور برای به دست آوردن عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل، استقبال می‌کند.

محمد بلال صدیقی سخنگوی این کمیسیون روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت:

"اقدام دولت را ما استقبال می‌کنیم و این یک قدمی است برای رعایت حقوق بشری شهروندان در کشور و همچنان متوجه ساختن دولت افغانستان به انجام مسئولیت‌های حقوق بشری، و این یک اقدام خوب است برای بهبود وضعیت حقوق بشر در این‌کشور."

به‌گفته آقای صدیقی، هرچند مشکلات جدی در برابر رعایت حقوق بشری شهروندان افغان وجود دارد اما با آن‌هم دولت افغانستان، اقداماتی را برای تأمین حقوق بشر در کشور انجام داده‌است.

وی می‌گوید، دولت افغانستان برای به دست آوردن عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل‌متحد باید در زمینه تأمین حقوق بشر در این کشور گام‌های بیشتر و جدی‌تری را بردارد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG