لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

تبصره روزنامه‌های واشنگتن تایمز و واشنگتن پست روی مسائل افغانستان


روزنامه واشنگتن پست در شماره اخیر خود به موضوع قتل فرخنده که دو سال از آن می‎گذرد اشاره مطلبی را به نشر رسانده‎است تحت عنوان قتل وحشیانه که افغانستان را تکان داد ولی حالا غم آن کاهش یافته‎است.

روزنامه می‎نویسد در محلی که فرخنده در پیشروی زیارت شاه دو شمشیره به قتل رسید یک سنگ سفید یادگاری گذاشته شده که مردم توقف می‎کنند پوسترها و تصاویر را می‎بینند و نوشته‎های سر سنگ را مطالعه می‎کنند. همه می‎دانند که دو سال قبل در اینجا چه رخداد.

روزنامه می‎افزاید همه می‎دانند که دو سال قبل در همین محل دختر جوانی بنام فرخنده با این تهمت که گویا اوراق قران کریم را سوختانده‎است مورد حمله قرار گرفت و یک گروه خشمکین مردم در سرک کنار دریا او را زیر مشت و لگد گرفتند و باسنگ بر سرسش زدند و این لت و کوب تا زمانی جریان داشت که فرخنده جان داد.

بعدا جسد وی را زیر موتر کردند و آتش زدند.

به نوشته واشنگتن پست همین سنگ سفید که یک سال قبل در محل قتل فرخنده جا داده شده‎است، در حقیقت از پایان تلخ یک دختر جوان حکایت می‎کند.

روزنامه می‎نویسد تصاویر و فلم‎های که با تلفون‎های موبایل از سوی عابرین برداشته شده و در رسانه‎های اجتماعی و تلویزیون‎ها به نمایش گذاشته شده‎اند هم مردم افغانستان و هم جامعه جهانی را تکان داد. این حادثه مقام های حکومت طرفدار غرب در افغانستان را که از حقوق زنان حمایت می کند خجل ساخت.

در این جامعه محافظه کار اسلامی که استوار بر رسم و رواجهای قومی می‎باشد اکثر اوقات زنان و دختران گویا برای حفظ آبروی خانواده کشته می‎شوند و عاملین این عمل از پیگرد عدلی معاف می‎شوند.

واشنگتن تایمز

روزنامه واشنگتن تایمز در شماره اخیر خود بار دیگر به موضوع فرستادن تعداد دیگر سربازان قوای بحری امریکا به افغانستان توجه نموده و از این زوایه بر آن نگاه می‎کند که این تصمیم در داخل امریکا بحث‎های جدی را دامن زده است.

واشنگتن تایمز می‎نویسد دگروال قوای بحری امریکا ماتیو گروز با خبرها که به ماموریت‎های خارجی فرستاده می‎شود پیر شده و باید هر بار این خبر را به خانواده خود برساند، اما این بار همسر وی با رفتن دگروال گروز به خط اول جبهه در ولایت هلمند افغانستان مخالفت می‎کند.

روزنامه از قول این دگروال نوشته‎است که می‎گوید وقتی که دفعه اول خبر رفتن به ماموریت را به همسر خود گفت او موافقه کرد، اما بعد از آن ماموریت دیگر آمد و ماموریت پی ماموریت و با تکرار این ماموریت‎ها بالاخره یک سوال پیدا شد که چرا دوباره برگردیم؟

به نوشته واشنگتن تایمز دگروال گروز و ۳۰۰ نظامی دیگر امریکایی آمادگی دارند که در بهار سال جاری در هلمند جابجا شوند.

نامبرده با سربازان خود ماموریت دارد که به عساکر افغان در ولایت هلمند که در جلوگیری حملات طالبان به مشکلات زیاد رو به رو می‎باشند، تعلیم و مشوره بدهد.

XS
SM
MD
LG