لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۷

غورزنگ: هیچ توافقی با پاکستان جهت ایجاد موانع در خط دیورند نشده‎است


دفتر شورای امنیت ملی افغانستان آن گزارش‌های برخی رسانه‌های پاکستانی را رد می‌کند که گویا ایجاد موانع در امتداد خط دیورند از سوی نظامیان پاکستانی، در جریان نشست سه جانبه در لندن میان مقام‌های افغان و پاکستانی توافق شده‌است.

تواب غورځنگ سخنگوی این دفتر امروز به رادیو آزادی گفت که در نشست سه جانبه لندن تمرکز عمده، بالای آن لیست‌های بود که بخاطر مبارزه با تروریزم از جانب دو کشور بر یکدیگر‌ شان فرستاده شده بود.

آقای غورځنگ می‌گوید که به تمام قوت جلو ایجاد موانع در امتداد خط دیورند از سوی نظامیان پاکستانی، را خواهند گرفت.

غورزنگ: دولت افغانستان مخالف این اقدامات نظامی پاکستان است.
غورزنگ: دولت افغانستان مخالف این اقدامات نظامی پاکستان است.

وی گفت:

"دولت افغانستان مخالف این اقدامات نظامی پاکستان است، هر اقدامی که در امتداد خط فرضی دیورند بخاطر تامین امنیت یا هدف‌های دیگر صورت می‌گیرد با آنکه توافق هر دو کشور موجود نباشد نه تنها توجیه حقوقی و قانونی ندارد بلکه عملی نمی‌شود و نه ممکن است و بی‌نتیجه خواهد بود."

روزنامه جنگ پاکستان و برخی رسانه‌های دیگر این کشور گزارش داده اند که تصمیم ایجاد موانع در امتداد خط دیورند در نشست سه جانبه لندن میان حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان و همتای پاکستانی‌اش به میانجگری بریتانیا صورت گرفته است.

رسانه‌های پاکستانی همچنان نوشته‌اند که پاکستان تاکنون در امتداد خط دیورند شصت پوسته کوچک را ایجاد کرده و پلان دارد ۴۰۰ پوسته دیگر را هم ایجاد کند و برای این کار حکومت آن کشور ۱۲ میلیارد کلدار پاکستانی را اختصاص داده است.

وزارت خارجه افغانستان هم با نشر اعلامیه‌ای از ایجاد موانع در امتداد خط دیورند اعتراض کرده و گفته است که این اقدام پاکستان قابل قبول برای افغانستان نیست و در امر مبارزه با تروریزم کمک نمی‌کند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز پیش از این با اشاره به این موضوع گفته است که حرکت‌های که از سوی نظامیان پاکستانی در امتداد خط دیورند آغاز شده بجای کمک در امر مبارزه با تروریزم، سبب نگرانی مردمان دو طرف شده است.

از سوی هم فیض الله جلال کارشناس سیاسی افغان می‌گوید که رسانه‌های پاکستانی در این مورد بدون دلیل و اسناد ادعا نکرده و ممکن در نشست اخیر در لندن میان مقام‌های پاکستانی و افغان بحث در این مورد شده باشد.

اما ودیر صافی کارشناس سیاسی دیگر می‌گوید که رسانه‌های پاکستانی تا اندازۀ تحت تاثیر استخبارات پاکستان قرار دارند و مواردی را نشر می‌کنند که آی اس آی دستور می‌دهد.

صافی: این رسانه‌های است که از سوی نظامیان و استخبارات پاکستان برای‌شان مطالب و هدایت داده می‌شود.
صافی: این رسانه‌های است که از سوی نظامیان و استخبارات پاکستان برای‌شان مطالب و هدایت داده می‌شود.

وی افزود:

"این رسانه‌های است که از سوی نظامیان و استخبارات پاکستان برای‌شان مطالب و هدایت داده می‌شود و بعد نشر می‌گردد، تا ذهنیت مردم را در سطح ملی و بین‌المللی تغییر دهند."

وی می گوید که حکومت و ملت افغانستان باید در مورد دیورند دیدگاه واحد داشته باشند و به این اقدام مخرب پاکستان اجازه ندهند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG