لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

جلال نورانی کی بود و چگونه زیست؟


جلال نورانی نویسنده، طنز نویس، درامه نویس و ژورنالیست افغان روز دوشنبه ۲۷ مارچ سال ۲۰۱۷ میلادی مصادف با هفتم حمل ۱۳۹۶ شمسی، در شهر کابل چشم از جهان پوشید و به جاودانه گان پیوست .

جلال نورانی کی بود و چگونه زیست؟

جلال نورانی از پیشکسوتان طنزنویسی معاصر افغانستان در سال ۱٣٢٧ شمسی در شهر کابل به دنيا آمد. وی در سال ۱٣۵۱ از پوهنزی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل فارغ شد.
جلال نورانی طنز نویسی را از دوران تحصیل در پوهنتون آغاز کرد.

نمايشنامه‌های رادیویی طنزی جلال نورانی در آغاز دهه پنجاه شمسی او را به شهرت رسانید.

جلال نورانی بعد از ختم تحصیلات عالی در اتحاد شوروی سابق، در سال ۱٣٦۱ شمسی به افغانستان برگشت و علایق اش با طنز نويسی و ترجمۀ آثار ادبی جدی‌تر شد.

زریاب: هم مترجم و هم طنزنویس بوده‎است.
زریاب: هم مترجم و هم طنزنویس بوده‎است.

محمد اعظم رهنورد زریاب نویسنده و پژوهشگر پیشگام افغان در مورد کارهای جلال نورانی می‎گوید:

" جلال نورانی از سال‎های تقریباً نوجوانی به طنزنویسی دلبستگی داشت و در سال‎های بعد این دلبستگی گسترش و افزایش یافت. جلال نورانی در دو ساحه، طنزنویس و طنزپرداز بود. یک، خودش طنزهای بسیار نوشته و دوم اینکه، طنزهای بسیاری را از زبان روسی به زبان فارسی ترجمه کرده، یعنی هم مترجم و هم طنزنویس بوده‎است."

در دهه شصت شمسی، جلال نورانی ترجمه‌های طنزهایش را به شکل مجموعه‎های مستقل نشر کرد که می‎توان از کتاب‎های "ای همو بیچاره گک‌اس" و "چه کنم عادتم شده" یاد کرد. یکی از کارهای برجسته جلال نورانی ترجمه "طنزهای از چهار گوشه جهان" می‎باشد که در کتابی به همین نام چاپ شده‎است.

وی همچنان طنزهایی از منابع بلغاریایی راترجمه کرد که در کتاب "مربای مرچ" چاپ شده‎است.

جلال نورانی بر علاوه طنز نویسی و پژوهش‎های ادبی، در عرصه ژورنالیزم افغانستان نیز کارهای ارزنده را انجام داده‎است.

وی در جریان سال‎های کارش به حیث مدیر مسئول مجله ژوندون، رئیس موسسه نشراتی انیس و مدیر مسئول مجله "دکمکیانوانیس" مشوق ادبیات کودک نیز بوده، در توسعه و گسترش آن در افغانستان نقش قابل ملاحظه داشته‎است.

پروین پژواک نویسنده و شاعر افغان که آثار زیاد در عرصه ادبیات کودک نیز دارد و فلمنامه‎های نخستین فلم‎های کارتونی افغانستان برای اطفال را هم نوشته‎است، در مورد جلال نورانی می‎گوید:

"از دوران طفولیت برای من اسم جلال نورانی و مهدی بشیر با اسم مجلۀ دوست داشتنی "دکمیانو انیس" که زمانی "دکوچنیانو انیس" نامیده می‎شد، گره خورده‎است. حق جلال نورانی بالای من و نسل ما، منحیث مدیر مسئول این مجله روشن است. با این همه، اینک با سفر ابدی او گویی کلکسیون مجله‎های دوران خوردی خود را بار دیگر گم کرده باشم، کلمات از من فرار می‎کنند. از جلال نورانی کتاب‎های "تیاتر کودک"، "تیاتر و مکتب" و "شگوفه‎ها" مجموعه انتخابی اشعار برای اطفال به چاپ رسیده‎است. این همه از نقش او برای معرفی ادبیات کودک سخن می‎گوید و به احترام من به قلم او می‎افزاید."

جلال نورانی در سال‎های اخیر بیشتر کارهای تحقیقی را انجام داده و چاپ کرده‎است که از آن جمله می‎توان از آثار ارزشمند "هنرنمایشنامه نویسی" و" گفتاری درباره ادبیات دراماتیک نامبرد.

مهم ترین و با ارزش ترین اثر پژوهشی جلال نورانی نگارش و چاپ کتاب"هنر طنزپردازی" است که در دوجلد نگاشته و چاپ شده‎است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:32 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG