لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۴

برخی اعضای ولسی جرگه سفر اشرف غنی به ۳ کشور را مهم می‌دانند


برخی از اعضای کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه افغانستان سفر رئیس جمهور این کشور به اندونیزیا، سنگاپور و آسترالیا را مهم عنوان می‌کنند.

یک روز پیش از سفر رئیس جمهور افغانستان به این سه کشور، برخی از اعضای این کمیسیون می‌گویند که روابط دوستانه افغانستان با کشور های خارجی می‌تواند در حل مشکلات موجود، این‌کشور را یاری رساند.

سید علی کاظمی یکی از اعضای این کمیسیون روز شنبه به رادیو آزادی گفت، روابط افغانستان با سایر کشور ها مهم است اما افزود که این روابط باید با در نظرداشت منافع ملی استوار باشد.

وی افزود:

"نظر ما این است که هر قدر که افغانستان روابط مستحکم و نیک با کشور های مختلف داشته باشد بهتر است اما بشرط که مقامات دولتی نظام و منافع ملی افغانستان را در اولویت قرار دهند."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که قرار است رئیس جمهور محمد اشرف غنی روز یکشنبه سفرش به اندونیزیا، آسترالیا و سنگاپور را آغاز کند.

یک منبع معتبر در ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور غنی در دیدارش با مقامات این سه کشور در بخش‌های اقتصادی، انکشافی و تامین صلح بحث خواهد داشت.

در همین حال رسانه های داخلی اندونیزیا به نقل از وزارت خارجه این‌کشور گزارش داده‌اند که رئیس جمهور غنی در جریان سفر دو روزه اش به این‌کشور با رئیس جمهور اندونیزیا نیز دیدار خواهد داشت.

سفارت افغانستان در آسترالیا نیز با نشر اعلامیۀ گفته است که رئیس جمهور غنی به دعودت صدراعظم آسترالیا به این کشور سفر می‌کند.

به اساس معلومات این منبع، رئیس جمهور افغانستان با مقامات آسترالیا در کنار موضوعات چون تجارت، تحصیلات عالی، زراعت و سرمایه گذاری در بخش معادن نیز دو سند را امضای خواهد کرد.

در این حال میاگل خالد آگاه امور سیاسی می‌گوید که روابط افغانستان با دیگر کشور ها زمانی مفید تمام شده می‌تواند که رهبران در داخل کشور مشکلات شان را بگونه کامل حل کنند.

وی افزود:

" منشاء هر سیاست خارجی سیاست داخلی است اول باید به مشکلات داخلی رسیدگی شود سیاست روشن داخلی ما در واقع نوری باشد به سیاست خارجی روابط بین‌الملل که افغانستان باید آن را عرضه بکند."

آقای خالد گفت، با آنکه برخی مشکلات در افغانستان عوامل خارجی دارد اما افزود که بدون حل مشکلات داخلی روابط با کشور های خارجی چندان مؤثر تمام شده نمی‌تواند.

وی می‌گوید، روابط با کشورهای خارجی بدون یک موقف واحد نه اینکه به نفغ افغانستان نخواهد بود بلکه به گفته وی می‌تواند برخی مشکلات دیگر را نیز شکل دهد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG