لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

عبدالله: زنان با شرکت در انتخابات، حضور سیاسی‌شان را تقویت کنند


رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید که زنان با اشتراک گسترده در انتخابات آینده باید حضور سیاسی‌شان را در جامعه تقویت نمایند.

رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید برای زنان در عرصه‌های سیاسی، تعلیمی، اقتصادی، اجتماعی و بخش‌های مختلف فرصت‌های کاری و پیشرفت مساعد شده‌است.

عبدالله عبدالله روز یکشنبه در کنفرانس سه روزه اقتصادی زنان متشبث در کابل گفت، زنان با اشتراک گسترده در انتخابات آینده باید حضور سیاسی‌شان را در جامعه نیز تقویت نمایند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

وی افزود:

"برعلاوه وضعیت سیاسی، انتخابات آینده پارلمانی افغانستان نیز برای زنان یک فرصت خوب است تا بتوانند با اشتراک در انتخابات یک گام مثبت دیگر بردارند."

آقای عبدالله افزود، حکومت برای سهیم ساختن زنان در حکومتداری و مساعد ساختن فرصت‌های کاری برای آنان متعهد است و مثال خوب آن به‌گفته وی معرفی کردن نرگس نهان به عنوان سرپرست وزارت معادن و پترولیم افغانستان است.

در حال حاضر در کابینه حکومت افغانستان چهار وزارت از سوی زنان مدیریت می‌شود و همچنان ۲۵ درصد کرسی‌های شورای ملی نیز برای زنان اختصاص یافته‌است.

کنفرانس سه روزه زنان متشبث افغان به کمک پوهنتون امریکایی افغانستان و مرکز بین‌المللی رشد اقتصادی زنان افغان در کابل برگزار شده که در آن مشکلات زنان تجارت پیشه بررسی و راه حل برای آن جستجو می‌گردد.

نصیر احمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان در این کنفرانس گفت، برای زنان در شوراهای انکشافی ولسوالی‌ها ۳۵ درصد سهم داده شده بود، اما در برنامه قرارداد‌های مردم در شورا‌های متذکره ۵۰ درصد سهم داده شده است.

در این حال همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان در این کنفرانس گفت که به هدف تقویت فعالیت‌های تجارتی زنان متشبث در چوکات وزارت، ریاست عمومی ایجاد می‌گردد تا مشکلات زنان تجارت پیشه حل شود.

از سوی هم دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان می‌گوید در حکومتداری تنها ۱۹ درصد از نیروی زنان استفاده می‌شود که این رقم به‌گفته وی نگران کننده است.

دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان
دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان

وی افزود:

"قابل دقت است که مشارکت مردان در نیروی کار هشتاد و یک فیصد است در حالیکه مشارکت زنان در نیروی کار تنها ۱۹ فیصد گزارش داده شده حضور تنها ۹.۶ فیصد زنان در سطح تصمیم‌گیری در مؤسسات خصوصی است."

یافته‌های مؤسسه نظارت از شفافیت انتخابات افغانستان که بر اساس یک سروی از سوی این نهاد بدست آمده نشان می‌دهد که ضعف اقتصادی در جریان کمپاین‌های انتخاباتی نامزدان زن، تبلیغات منفی از سوی برخی جناح‌ها، ناامنی‌ها، بی‌عدالتی در برابر زنان، سهیم نساختن آنان در تصامیم سیاسی، عدم دسترسی آنان به تعلیم، نبود فرصت‌های کاری و خشونت علیه زنان از مشکلات عمده‌ایست که به‌گفته مسئولین این مؤسسه باید به آن رسیدگی صورت گیرد.

گزارش: حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG