لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

مستغنی: نشست مسکو کمک به پروسه صلح است نه بدیل آن


وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، حضور مقامات افغان در هر نشست که در مورد این‌کشور برگزار می‌گردد حتمی و لازمی است.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، نشستِ که در مورد صلح افغانستان در مسکو برگزار می‌شود مقامات افغان با خواست‌های مشخص شرکت می‌کنند اما اینکه چرا امریکا شرکت نمی‌کند آنان دلایل خود را دارند.

آقای مستغنی می‌گوید، نشست مسکو و دیگر نشست‌های مشابه آن بدیل پروسه صلح به رهبری افغان‌ها شده نمی‌تواند اما می‌تواند برای این روند کمک کند.

وی افزود:

"دولت افغانستان در بحث و نشست‌های که پیرامون افغانستان برگزار می‌شود حضور خود را ضروری می‌داند و در آن اشتراک می‌کند، اینکه چرا ایالات متحده در نشست پیش رو شرکت نمی‌کند مقامات ایالات متحده تصمیم خود را اعلام کرده و دلایل آنرا نیز خود‌ شان تشریح کردند و در مورد ناتو باید بگویم این نشست، نشست هایست که تا حال کشورها در آن شرکت کرده است."

آقای مستغنی افزود که در این نشست به شرکت کنندگان این پیام داده می‌شود که آنان باید بین تروریزم خوب و بد تفکیک نکرده و در خصوص از بین بردن مراکز و پناهگاه‌های تروریستان و در برابر حمایت کنندگان تروریزم باید گام‌های عملی برداشته شود.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، در نشست مسکو که قرار است در مورد صلح افغانستان برگزار گردد، هیئت حکومت افغانستان به سطح معین و یا رئیس این وزارت شرکت خواهد کرد.

انتظار می‌رود نشست در مورد صلح و مصالحه میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح به میزبانی روسیه در ۲۵ ماه حمل در مسکو برگزار گردد.

در این نشست از کشورهای پاکستان، ایران، هند، چین و شماری از کشورهای دیگر دعوت شده‌است اما کدام نماینده از جانب امریکا و ناتو در این نشست شرکت نمی‌کند.

امریکا پیش از این گفته است بخاطری از شرکت در این نشست ابا ورزیده است که در مورد اهداف آن معلومات نداشته و از قبل نیز با آنان مشوره نشده است.

اما سرمنشی ناتو گفته است که ناتو و متحدانش از پروسه صلح به رهبری افغان‌ها در افغانستان حمایت می‌کند.

از سوی دیگر شماری از اعضای کمیسیون امور بین‌المللی ولسی جرگه می‌گویند که موقف گیری امریکا و ناتو در مورد نشست مسکو بالای تصمیم حکومت افغانستان تأثیر گذاشته است.

جعفر مهدوی یک عضو این کمیسیون در مورد گفت:

"اگر امریکا و اعضای ناتو از این نشست استقبال می‌کردند یقینناً حکومت افغانستان می‌توانست به سطح بلند تر در این نشست شرکت کند و یقینناً بی‌میلی امریکا و ناتو برای اینکه بتواند برای روس‌ها هم بخاطر مانورهای سیاسی در افغانستان میدان بدهند این مسئله بالای تصمیم حکومت افغانستان تأثیر گذاشته است."

در عین حال شماری از کارشناسان امور بین‌المللی به این باور اند که عدم موجودیت امریکا و ناتو در نشست مسکو می‌تواند بالای دست آوردهای این نشست تأثیر منفی داشته باشد.

انتظار خادم کارشناس روابط بین‌المللی می‌گوید، بهتر این است تا حکومت افغانستان از یک موقف قوی در این نشست شرکت کرده و هیئت را به سطح مقامات بلند پایه بفرستد تا به صورت درست از موقف افغانستان دفاع نماید.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG