لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

عرف ناپسند مانع تعلیم دختران در ولسوالی‌های بلخ شده‌است


مسئولان ریاست معارف ولایت بلخ می‎گویند که موجودیت عرف ناپسند و نا امنی باعث شده‎است تا در ساحات دور دست خانواده‎ها برای دختران‌شان اجازه تعلیم و تحصیل را ندهند.

لاجمیر افغان‌زی معاون مسلکی ریاست معارف بلخ می‎گوید با وجود که مکاتب و معلمین در تمامی ولسوالی‎های این ولایات وجود دارد، اما در برخی از این ولسوالی‎ها فامیل‎ها به دختران‌شان اجازه رفتن به مکاتب را نمی‎دهند.

آقای افغان‌زی می‎گوید این مشکل بیشتر در ولسوالی‎های چهار بولک، شولگره، بلخ، چمتال و دولت‌آباد وجود دارد.

یک متعلم افغان
یک متعلم افغان

وی در رابطه افزود:

"نا امنی هم می‎تواند دلیلی باشد برای این موضوع، در کنار رسم و عنعنات نادرست هم باعث شده تا دختران به مکتب نروند. این رسم و عنعنات و ذهنیت غلط در میان مردم موجود است که باید دختر، زن و یا خواهر ما از خانه بیرون نشود و به مکتب نرود."

لاجمیر می‎گوید در ولسوالی‎های بلخ با وجود که هیچ مکتبی مسدود وجود ندارد، اما با آن‎هم حضور دختران نسبت به پسران به مراتب کمتر است.

به منظور دسترسی دختران به تعلیم و رفتن‌شان به مکاتب شماری از فرهنگیان پشتو در این ولایت کمپاین را تحت نام " بیایید سبق بخوانیم" در برخی از ولسوالی‎های پشتون نشین بلخ آغاز کرده‎اند.

ولسوالی چهار بولک یکی از همین مناطق در بلخ است که بیش از ۴۶ باب مکتب در آن وجود دارد، اما حضور بانوان در صنف‎های درسی خیلی کم‌‌رنگ است و تنها تا صنف نهم برای دختران اجازه رفتن به مکتب داده می‎شود.

ذبیح‌الله احساس مسئول خیزش ادبی بلخ در جریان کمپاین "بیاید سبق بخوانیم" خطاب به بزرگان قومی و آن عده افراد که بنابر دلایل مختلف دختران‌شان را اجازه رفتن به مکتب نمی‎دهند، چنین گفت:

"فکر کنید دنیا در کجاست و مه هنوز هم در ولسوالی چهاربولک بر استیژ استاده هستم و برای مردم می‎گویم که تعلیم فایده دارد. حرف از اسلام قبلاً یاد شد اگر می‎خواهید از لقمه سر دسترخوان گرفته تا انجام انتخابات موفق باشید، هیچ راهی دیگر ندارید جز این‎که تعلیم کنید."

با این حال ذبیح‌الله زاهد ولسوال چهاربولک در کنار موجودیت عرف ناپسند علت اساسی نرفتن دختران به مکاتب را نبود تعمیر برای مکاتب، نبود کتوب درسی و کمبود معلمین مسلکی و اناثیه می‎داند.

آقای زاهد در رابطه گفت:

"در چهار بولک در ۲۴ الی ۲۶ مکتب ما تعمیر نداریم، با نبود کتاب درسی مواجه هستیم، استادان مسلکی کم است و اساتید اناث هیچ وجود ندارد."

این در حالیست که یک گزارش سیگار یا بازرس ویژه ایالات متحده امریکا تنها از ۲۶ مکتب در ولایت بلخ نشان می‎دهد که در این مکاتب سیستم برق فعال نیست شمار معلمین کمتر از ارقامی بوده که گفته شده و ۳۰ درصد معلمین در مکاتب حاضر بودند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG