لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

برخی مقامات افغان نگران جنگیدن اعضای حزب اسلامی علیه نظام هستند


شماری از مقام‎های افغان نگران استند که اعضای سابق حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در برخی از بخش‎های افغانستان علیه نظام می‎جنگند.

مقام‎های محلی ولایت لغمان می‎گویند، نگرانی‎ها پس از آن بوجود آمد که بر اساس معلومات محلی، شماری از رهبران سابق این حزب و یا فرزندان آنان در کنار طالبان علیه نظام کنونی می‎جنگند.

سرحدی زواک، سخنگوی والی لغمان می‎گوید، در صحبت با نمایندگان حزب اسلامی گفته‎اند که اگر این افراد هنوز هم با این حزب ارتباط داشته باشند، بر اساس تفاهمنامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی از آنان بخواهند تا اسلحه شان را به زمین بگذارند.

لغمان
لغمان

آقای زواک به روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی بیشتر گفت:

"بر اساس معلوماتی که ما از محل داریم برخی از کسانی که سابقه عضویت در حزب اسلامی را داشتند، یا فرزندان شان هنوز هم در صفوف مخالفین علیه نظام می‎جنگند. این معلومات محلی است. البته خواست والی [لغمان] از هیئت حزب اسلامی که به لغمان آمده بود، این بود که در مورد این افراد به سطح لغمان بررسی‎های دقیق را انجام بدهد که این افراد که می‎جنگند هنوز هم با حزب اسلامی رابطه دارند یا نه؟"

ولایت لغمان یک زمان مرکز عمده حزب اسلامی پنداشته می‎شد و حالا هم نفوذ این حزب در آن زیاد گفته می‎شود.

حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار شش ماه پیش تفاهمنامه صلح را امضا کردند.

آزاد ساختن زندانیان حزب اسلامی یکی از مواد این تفاهمنامه است.

رفع تحریم‎های بین المللی بالای حزب اسلامی نیز شامل این تفاهمنامه می‎شود.

بر اساس تفاهمنامه صلح حکومت افغانستان و حزب اسلامی، اعضای این حزب باید سلاح‎های شان را به زمین بگذارند و به پروسه صلح بپیوندند.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، پس از امضای این تفاهمنامه اعضای این حزب دیگر با نیروهای امنیتی نمی‎جنگند.

وزیری: حزب اسلامی به افراد خود دستور داده‎است که نه بجنگند.
وزیری: حزب اسلامی به افراد خود دستور داده‎است که نه بجنگند.

او افزود:

"آنان [حزب اسلامی] به افراد خود دستور داده‎اند که نه بجنگند و نه با طالبان کمک کنند. فکر نمی‎کنم افراد حزب اسلامی با دولت بجنگند. کسانی که می‎جنگند مربوط حزب اسلامی نه شاید متعلق به گروه طالبان و دیگر گروه‎های تروریستی باشند."

امین کریم، مذاکره کننده ارشد حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار نیز پیش ازین به رسانه‎ها گفته‎است، که به دنبال توافق صلح با حکومت افغانستان اعضای این حزب یک مرمی هم شلیک نکرده‎اند.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان به روز یکشنبه گفت، قرار است گروهی از زندانیان حزب اسلامی هفته آینده آزاد شوند.

مذاکره کننده ارشد حزب اسلامی گفته‎است، پس از تطبیق تمامی مواد توافقنامه صلح با حکومت، حکمتیار وارد کابل خواهد شد.

سازمان ملل متحد در ماه فبروری تحریم هایش بالای حکمتیار را برطرف و نام او را از فهرست تروریستان بیرون ساخت.

XS
SM
MD
LG