لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

تیلرسن: در جستجوی پاسخ مناسب به حمله کیمیاوی سوریه هستیم


وزیر خارجۀ امریکا می‌گوید کشورش در جستجوی "پاسخ مناسب" به حمله کیمیاوی این هفته در سوریه است.

هدف ریکس تیلرسن حملۀ است که ظاهراً توسط نظامیان سوریه با استفاده از سلاح کیمیاوی در شهر ادلیب انجام شده‌است.

وزیر خارجۀ امریکا این سخن را پس از پذیرایی از رئیس جمهور چین در ایالت فلوریدای امریکا گفت.

ریکس تیلرسن با تاکید گفت شکی وجود ندارد که رژیم به رهبری رئیس جمهور بشار اسد در سوریه مسئول حمله با اسلحۀ کیمیاوی در ادلیب است.

ریکس تیلرسن وزیر خارجۀ امریکا
ریکس تیلرسن وزیر خارجۀ امریکا

وی افزود:

" به نظر ما و به اساس اطلاعاتی که در دست داریم، شکی وجود ندارد که رژیم سوریه به رهبری رئیس جمهور بشار الاسد مسئول این حمله است و فراتر ازین خیلی مهم است تا حکومت روسیه در بارۀ حمایت متداوم خود از رژیم اسد با دقت فکر کند."

وزیر خارجۀ امریکا پس از پذیرایی از رئیس جمهور چین در میدان هوایی ویست پالم بیچ ایالت فلوریدای امریکا گفت، واشنگتن بر سر یک "پاسخ مناسب" به حملۀ کیمیاوی در سوریه فکر می‌کند.

وی گفت:

" ما در بارۀ پاسخ مناسب به این حملۀ کیمیاوی فکر می‌کنیم. این حمله تمامی قطعنامه‌های قبلی سازمان ملل متحد، نورم‌های بین‌المللی و توافقاتی را که برای یک مدت طولانی عملی می‌شدند، نقض کرده‌است، به شمول توافقاتی که رژیم سوریه و حکومت روسیه و همۀ اعضای دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد آنرا پذیرفته اند. این یک مسئلۀ جدیست و نیاز است به آن پاسخ جدی داده شود."

ریکس تیلرسن در پاسخ به این که سرنوشت سیاسی بشار اسد رئیس جمهور سوریه چه خواهد شد گفت، با اعمالی که اسد انجام داده به نظر می‌رسد که وی در رهبری مردم سوریه نقشی نخواهد داشت.

وزیر خارجۀ امریکا به طور مشخص در بارۀ اقدامات احتمالی بر ضد رژیم سوریه چیزی نگفت اما افزود: "کنار زدن بشار اسد به تلاش‌های جامعۀ جهانی نیاز دارد".

گزارش‌ها می‌رسانند که روز سه شنبه نظامیان طرفدار بشار اسد در سوریه در یک حمله بر شهر ادلیب از سلاح کیمیاوی استفاده کرده‌اند.

ویدیو‌های تصویر برداری شده از ادلیب لحظات دردناکی را نشان می‌دهد که کودکان و بزرگسالان به حالت مرگ دست و پا می‌زنند.

بالای سه تن از قربانیان این حمله تحقیقات بیشتر در ترکیه انجام شد.

سر انجام باقر بوزداغ وزیر عدلیۀ ترکیه نتیجۀ تحقیقات را اعلان کرد.

وی افزود:

"در نتیجۀ کالبد شگافی‌ها واضح شد که سلاح کیمیاوی استفاده شده‌است. گزارش صحی به وضاحت این را نشان می‌دهد. نماینده‌های سازمان صحی جهان و ادارۀ ممانعت از اسلحۀ کیمیاوی در جریان کالبدشگافی حضور داشتند. تحقیقات علمی نشان دادند که بشار اسد از سلاح کیمیاوی استفاده کرده است."

در حمله روز سه شنبه در شهر ادلیب بیش از ۸۰ تن به شمول زنان و کودکان کشته شدند.

حکومت سوریه استفاده از هر نوع سلاح کیمیاوی را رد می‌کند.

دمشق می‌گوید، نیروهای هوایی‌اش یک فابریکه را بمباران کردند که سلاح کیمیاوی در آن نگهداری می‌شد.

بریتانیا و فرانسه گفته اند خواهان صدور قطعنامۀ در شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهند شد که در آن کشتار ده‌ها غیر نظامی درین حمله تقبیح شود.

اما احتمال این وجود دارد که شورای امنیت نتواند این قطعنامه را تصویب کند چون روسیه طرفدار سرسخت رژیم سوریه،یکی از اعضای دایمی این شوراست و می‌تواند چنین یک قطعنامه را ویتو کند.

XS
SM
MD
LG