لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۲

کار استخراج معدن مس عینک بخاطر اتهامات فساد اداری به تعلیق درآمده است


طرح چین، برای استخراج معدن مس عینک لوگر از زیر یک شهرک باستانی، به خاطر اتهامات فساد اداری به تعلیق در آورده شده‌است.

بعد از اینکه، رییس عمومی پروژه سه میلیارد دالری بحث برانگیز استخراج معدن مس عینک به خاطر فساد اداری از حزب کمونیست چین خارج گردید، استخراج این معدن در افغانستان به مشکلات و چالش‌های روبرو شده‌است.

شین هیتینگ رئیس عمومی شرکت دولتی گروه متالورژی یا (ام، سی، سی)در سال ۲۰۰۷ میلادی قرارداد استخراج معدن مس را در منطقه عینک لوگر افغانستان، امضا کرد.

معدن مس عینک در زیر شهرک باستانی دیوار بودا با پیشنه ۵۰۰۰ هزار ساله موقعیت دارد و تصمیم چین برای استخراج این معدن مورد انتقاد باستان شناسان و عدۀ دیگر قرار گرفته‌است.

چین برای صنعت فلز کاری خود یکی از علاقمندان بزرگ مس در جهان است.

کار روی این پروژه، از سال ۲۰۰۷ میلادی به این سو به خاطر نگرانی‌های امنیتی به تعویق افتاده و کار استخراج این معدن آغاز نشده‌است.

ایالات متحده امریکا و دیگر کشور‌های غربی پس از سال ۲۰۰۱ میلادی برای تامین امنیت افغانستان در برابر شورشیان تندرو مبارزه می‌کنند.

بر اساس یک فلم مستند بنام" مسک عینک را نجات دهید" استخراج این معدن، شهرک باستانی زیر آن را تخریب و از بین می‌برد.

اما شرکت دولتی گروه متالورژی چین و حکومت افغانستان مدعی اند که آن‌ها بخاطر استخراج بیش از ۱۰۰ میلیارد دالر مس به پیش خواهند رفت.

شبکه تلویزیونی سی ان بی‌سی قادر نشد تا از طریق ایمیل و یا تلیفون با این شرکت چینایی تماس بگیرد و سفارت چین نیز به دسترس نبود.

برینت هافمن کارگردان فلم مس عینک که مخالف آغاز کار در این معدن است می‌گوید، اخراج شین از حزب کمونیست چین به گفتۀ وی یک تحول بزرگ به شمار می‌رود.

ساحۀ معدن مس عینک لوگر
ساحۀ معدن مس عینک لوگر

او می‌گوید، این نشان می‌دهد که حکومت چین تائید می‌کند که فساد اداری در سطح بالا، نقشی را در داخل شرکت دولتی متالورژی این‌کشور بازی کرده‌است.

ولی ماهیت اتهام فساد اداری بالای آقای شین تا هنوز روشن نیست.

بیرنت هافمن می‌گوید، اخراج شین از حزب کمونیست انتقاد‌های را در مورد قرارداد استخراج معدن مسک عینک لوگر در داخل افغانستان نیز سبب شده‌است.

این منتقد استخراج مس عینک ابراز امیدواری می‌کند که اتهامات فساد اداری معنی پایان استخراج معدن باشد.

اما وزارت معادن و پترولیم افغانستان می‌گوید، اگر استخراج مس از این معادن صورت گیرد، این یک منبع خوب عایداتی برای حکومت افغانستان بوده و زمینه برای اشتغال نیز فراهم می‌گردد.

XS
SM
MD
LG