لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

صالح: برخی احزاب سیاسی فعالیت‌های نظامی دارند


شماری از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه از حکومت می‌خواهند که کارکرد احزاب سیاسی را بگونه درست نظارت کرده و در برابر احزابی ثبت شده که تشکیلات نظامی دارند، اقدام نماید.

صالح محمد صالح یک عضو این کمیسیون روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، برخی احزاب سیاسی هنوز هم ملی و معیاری نبوده و فعالیت‌های نظامی نیز دارند.

آقای صالح همچنان گفت، فعالیت‌های نظامی برخی احزاب سیاسی خلاف قانون بوده و در برخی ولایات مردم را نگران ساخته است.

وی افزود:

" برخی احزاب ایجاد شده معیار‌های حزبی را تکمیل نکرده‌اند افراد مسلح غیر مسئول که داشت هنوز هم آن افراد در احزاب حضور دارند و تمام آنان بخاطر موجودیت فساد و فشار‌های وزارت عدلیه برای آنان جواز داده ما امیدوار هستیم که دولت متوجه باشد یک نظارت دقیق از تمام احزاب داشته باشد و حزب که معیار درست ندارد باید جواز آن دوباره گرفته شود."

آقای صالح همچنان می‌گوید، با در نظر داشت شرایط کنونی فعالیت چنین احزاب نگران کننده می‌باشد.

این در حالیست که چندی قبل بخاطر دور ساختن عکس‌های عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری در شهر مزارشریف اعضای جنبش اسلامی دست به تظاهرات زدند و مقامات محلی گفتند که تظاهر کننده‌ها اسلحه نیز داشتند.

پس از آن در برخی ولایات از جمله فاریاب و سرپل نیز میان هواخواهان جمعیت اسلامی و جنبش اسلامی تنش به میان آمد و به گفته مقامات محلی حتی در درگیری میان طرفداران این دو حزب در فاریاب چندین تن کشته و زخمی هم شدند.

وزارت عدلیه افغانستان
وزارت عدلیه افغانستان

اما وزارت عدلیه افغانستان فعالیت نظامی احزاب سیاسی در این‌کشور را رد کرده می‌گوید تا کنون در این راستا کدام شکایتی با این وزارت مطرح نشده‌است.

سید محمد هاشمی معین اداری این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، مطابق قانون حزبی که نیروی مسلح داشته باشد از سوی این وزارت لغو خواهد شد.

وی افزود:

" مطابق احکام قانون احزاب که نیروهای مسلح داشته باشند و امثال آن تا به حال به ما کدام شکایتی نرسیده و اگر فعالیت نظامی داشته باشد باید ارگان‌های امنیتی به ما خبر بدهند تا ما اقدامات بعدی را در ارتباط انحلال آن حزب سیاسی که تشکیل نظامی دارد به محکمه انجام دهیم."

آقای هاشمی می‌گوید، تاکنون شصت حزب در این وزارت ثبت شده اما به گفته وی هیچ یک از این احزاب مطابق قانون اجازه فعالیت نظامی را ندارد.

عبدالولی صمدی یکی از کارشناسان سیاسی افغان هر چند تعدد احزاب را برای تقویت دموکراسی مهم می‌داند اما تاکید دارد که احزاب باید معیاری بوده و هیچ نوع فعالیت نظامی نداشته باشد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG