لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۱

نگرانی‌ها از احتمال حضور داعش و نبود ۲ مقام ارشد امنیتی در بدخشان


مسئولان محلی در بدخشان می‌گویند، با گرم شدن هوا ممکن داعشیان شکست خورده از راه پاکستان به این ولایت بیایند.

در شمال شرق افغانستان نگرانی تازه از احتمال حضور داعشیان سوریه و عراق بالا گرفته است.

محمد نبی بیان آمر امنیت و سرپرست قوماندانی امنیه ولایت بدخشان در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، راه‌های که از این ولایت به پاکستان منتهی می‌شود، هنوز باز است و این نگرانی وجود دارد که با گرم شدن هوا جنگجویان خارجی به شمول داعشیان به این ولایت بیایند.

وی گفت:

"این احتمال قوی وجود دارد که در سال جاری بخشی از داعشیان که در کشور‌های دیگر شکست خوردند و بدون از داعش نیروهای که در پاکستان تربیه شدند، به بدخشان در سال‌های گذشته هم آمدند و در سال جدید هم اطلاعات وجود دارد که می‌آیند، یک مشکل که در مرز مشترک بدخشان با پاکستان است که مربوط قوای سرحدی می‌شود، تا هنوز این نیروها نتوانسته که مرز را بسته کند."

شورای ولایتی این ولایت نیز این نگرانی‌ها را جدی می‌داند.

عبدالله ناجی نظری رئیس شورای ولایتی بدخشان در صحبت با رادیو آزادی گفته است، داعشیان شکست خورده در سوریه و عراق که به پاکستان فرار کرده‌اند، در تلاش آمدن به این ولایت اند.

عبدالله ناجی نظری رئیس شورای ولایتی بدخشان
عبدالله ناجی نظری رئیس شورای ولایتی بدخشان

وی افزود:

"گزارش‌های وجود دارد که قوت‌های شکست خورده داعش و القاعده در عراق و سوریه به پاکستان آمده اند و این‌ها کم کم با باز شدن کوتل توپخانه وارد بدخشان می شوند."

حضور داعش بیشتر در ولایت شرقی افغانستان به خصوص ننگرهار تائید شده‌است و اما اخیراً برخی منابع تایید کرده اند که این گروه در بخش‌های از شمال افغانستان به شمول سرپل حضور پیدا کرده اند.

بدخشان از ولایت‌های شمال شرقی افغانستان است و با تاجکستان، چین و پاکستان سرحد مشترک دارد.

این ولایت از چند سال به این سو شاهد حضور گروه‌های مسلح مخالف دولت بشمول طالبان بوده‌است و حضور داعش در این ولایت پیش از این کمتر تائید شده‌است.

والی بدخشان تائید می‌کند که در حال حاضر ولسوالی‌های یمگان و وردوج به گونه کامل در اختیار طالبان قرار دارد و بخش‌های از ولسوالی جرم نیز زیر کنترول این گروه‌است.

در حالی که مقام‌های امنیتی بار‌ها از راه اندازی عملیات گسترده در این ولایت خبر داده‌اند اما بر خلاف این خبر ها، قوماندان پولیس و قوماندان لوای اردوی ملی در این ولایت از نزدیک به یک ماه در این ولایت حضور ندارند.

احمد فیصل بیگزاد والی بدخشان نبود دو مقام مهم امنیتی را در این ولایت یک نگرانی برای امنیت این ولایت می‌خواند:

احمد فیصل بیگزاد والی بدخشان
احمد فیصل بیگزاد والی بدخشان

"این یک چالش و نگرانی برای حکومت محلی و مردم بدخشان است که دو مسئول بلند پایه این ولایت هنوز هم در اینجا وجود ندارند، تقاضای ما از وزارت‌های محترم دفاع و امور داخله این است که باید سرنوشت قوماندانی امنیه و قوماندانی لوا را تعیین کنند."

تلاش کردیم در این باره نظر قوماندان لوای اردوی ملی و غلام سخی غفوری قوماندان امنیه بدخشان را داشته باشیم اما موفق نشدیم.

وزارت امور داخله در این باره اظهار نظر نکرده‌است اما محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید، نبود قوماندان لوا به معنای این نیست که اردوی ملی در بدخشان فاقد سرپرست باشد.

به گفته وی، لوای اردوی ملی در بدخشان در هر حالت آماده مبارزه در برابر تهدیدات مخالفان مسلح دولت بشمول گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG